Ændre højde på haveskurs tag

Hej Alle

Vi står med at haveskur som er 2,35m højt i den ene side og 2m højt i den anden side.
Vi vil gerne hæve taget i den lave ende, så det bliver den høje og får en højde på 2,5m.
MEN hvordan gør vi det bedst?
Der skal selvfølgelig nye højere stolper til.
Vi er i tvivl om der skal nye spær og tagplader til ift. om taget bliver for kort. Der er i forvejen ikke ret meget udhæng.
- Skal vi understøtte med soldater, eller er det nemmere at tage hele tagkonstruktionen ned, selvom det er langt mere tidskrævende?
- Vil det i virkeligheden være nemmere at hæve begge sider så taghældningen forbliver den samme?
4 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hvis der skal være hest i den, så skal minimumshøjden over evt strøelse være hestens stangmål plus 75 cm, hvilket er indvendige mål til evt bjælker / loft.
Hæves begge sider ens, så passer taget jo stadig, så umiddelbart tænker jeg det er det nemmeste.
Uanset hvordan du gør bliver der ikke meget skru tilbage, da hverken beklædning, stolper eller tværstivere er lange nok og kan genbruges.

Var det ikke nemmere at skifte hesten til en shetlandspony?

Selvbygger med stort S. 
Velkommen på siden  
Hæver du kun i den lave side, får taget mindre fald, og du vil få en smule mere udhæng..

Jeg ville ligge et ekstra stykke tømmer oven på det eksisterende langsgående og ​samle de to med lasker, eller sømbeslag, så slipper du for at forlænge de lodrette stolper..

Vi prøver igen, i morgen --
djaydjay: Det er vil helt opmærksomme på og netop derfor skal taget hæves højere op  

Superdiy: Jo, det var klart nemmere at skifte hesten ud med en shetlandspony, jeg har bare ikke så meget at bruge sådan en lille en til   Nye tværstivere var ikke tænkt ind i projektet, det havde vi ikke tænkt på. Så tak.
Ift. stolper så var vi klar over nye og længere af dem, vi tænker at beklæde den nye høje side med stål/blik plader i stedet for træ, for mindre vedligehold i fremtiden.

je_ns: Det er selvfølgelig rigtig, så i bund og grund kan vi hæve taget til 2,7m for at det giver samme hældning som på det nuværende tag, hvis jeg regner rigtigt selvfølgelig. Vi var ude i at der skulle nye stolper til, men at vi ikke lige vidste hvordan, fordi de gamle jo er en del lavere. Måske det var nemmere at arbejde i noget langsgående ovenpå det allerede eksisterende som du foreslår. Tak.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis