Beregn kW udfra % af ampere ?

Hej 
Hjælp ​til beregning af reelt kw-forbrug på motor:

Beregning af % amp. ud af kW (motor)
Hvordan beregnes reelt forbrug af kW, på en 55 kW 3 faset motor der er tilsluttet 400 volt, hvis visning viser 40% af max ampere ? (Har ikke muligt for fysisk at måle, da jeg kun har data fra online SDR-system)

Evt. med effektfaktor på 0,85

Skulle der være en venlig sjæl, som kunne give en formel her ?

Med venlig hilsen

Thomas

7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det er da en voldsom motor, men ved 55kw kan strømmen beregnes således:

I = p / (kvadratrod3 x volt x cos)

I = 55000 / (kvadratrod3 x 400 x 0,85) = 93A
I ved 40% belastning 93 x 0,4 = 37A ​(ca 22kw ved cos på 0,85)

Du skal vide hvad Max ampere er. Det vil typisk være bestemt af styringen ikke af motoren. Det kan være at det er det samme.

Du skal være opmærksom på at effekten på 3-fasede motorer, er normalt den afgive effekt. Det maksimale forbrug vil altså være større end de 55 kW. Effektfaktor er ikke det samme som virkningsgrad.

Den meget grove udregning siger at 40% strøm på en 55 kW motor, betyder 22 kW.

Både Imaster og Godeven har regnet på dit spørgsmål. 
Men selve motorforbruget i praksis har kun noget at gøre med den belastning som du udsætter motoren for. Er det pumpedrift så kan det være en nogenlunde konstant belastning, men ofte er det meget svingende belastning.
En slaglemølle f.eks. kører jo næsten gratis indtil der kommer korn i den som skal males til mel.
Jeg har da lavet installation til en 250 Kw motor på en slagle mølle. ( 3 Tons som males til mel på ca. 10 -12minutter ) 
Her blev hastighed på tilførsels sneglen styret af motorens forbrug. Når så den på gældende blanding skulle igennem slaglemølle stiger sneglen i hastighed når det var f.eks. soyaskrå ( næsten mel i forvejen) Men så til sidst kom noget havre som hørte til blandingen og det kunne kvæle motoren hvis ikke sneglen var hurtig nok til at reagere nedad i fødehastighed.  

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
250 kw, ren nysgerrighed var det en højspændingsmotor ?

Vi prøver igen, i morgen --
je_ns skrev den 28-10-2024 23:46:38

250 kw, ren nysgerrighed var det en højspændingsmotor ?

Det kunne det godt være, for det beskrives at tilførslen af materiale til møllen blev reguleret af motorstrømmen. En højspændingsmotor regulerer man normal ikke hastighed på. Spændingen til motoren kan være 3x3000 V.

Den største motor på renseanlægget er på 720HK/530kW forsynet med 3x3000V. Den stopper og starter man ikke, men omstyrer ventiler. Den var en det af et system til at trække ilt ud af den atmosfæriske luft til brug til at danne ozon.

fase
Annonce
En asynkronmotor på 250 kW er noget af en elefant. Lige for at sætte tallene i perspektiv. Teslas mindste model har en motor på cirka 250 kW. Det er en 400V motor.
Det var en helt normal 400 V ( undskyld dengang for 30 år siden heddet 380v) motor.
er var ingen grund til at at sætte hastighed ned, så virker slagle-mølle heller ikke. Og der er jo kun en vej frem og det er at få så meget igennem som muligt.
Det var kun for at illustrere at man nogen gange har brugt for at regulere så  motoren hele tiden yder optimalt. 
Jeg har i øvrigt taget den ud og sæt en ny på hvor den gamle " brændte af" 
Der sved jeg ved et uheld øjenbrynene. Jeg skulle kigge ind i klemkassen, og tændte derfor en lighter for at få lidt lys. Kaboom så stod der en stikflamme ud i hovedet på mig. Det var efterladte lak dampe som eksploderede ud i hovedet. Nå ja øjenbryn groede ud igen 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 25% rabat på maling med vores rabatkode hos Flügger.dk Koden er: LDS     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS

Flügger

Find alt til boligforvandlingen, når det kommer til maling og malerrelaterede produkter, på Flügger.dk. Få 25% rabat med koden: LDS

Se mere

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis

Se også