Gennemstrømsvandvarmer til korte bade

Erfaring med gennemstrømsvandvarmer til 3x16 ampere søges: 
Er der nogen,  som har erfaring med at anvende en mellem gennemstrømsvandvarmer til 3x16 ampere til at tage helt korte bade? Evt med sparebruser.
Anbefalet til bade er vist normalt minimum 3x26 ampere, men da badet kun skal bruges sjældne gange kort, overvejer vi om 3x16 ampere kan være nok. 
På forhånd tak
9 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Er hele hele fidusen ikke at de har konstant effekt? Altså vil det vel være ligemeget hvor langt badet er, hvis effekten er for lav. 
Det kan sagtens være du har ret. Spørgsmålet går så på om effekten faktisk ER for lav eller om det ville kunne gå....
Med en sikring på 16A kan du tilslutte 0,69x16 = 11 kW. 

fase
Det er vel mere et spørgsmål om mængden af vand end længden på badet.
​Hvis vandet ikke bliver varmt nok må du skrue ned for ​vandmængden.
Vandets temperatur fra gaden spiller jo også ind.
Metro har en 11 kw gennemstrømnings vandvarmer.
Sakset fra Metro
Så ved 4,8 liter i minuttet, kan den hæve temperaturen 33 gr. og er dit kolde vand eks. 7 gr. kan du få 4,8 liter 40 gr varmt vand i minuttet.
Ikke noget luksus bad, men det kan vel lade sig gøre, hvis man er indstillet på det...

Vi prøver igen, i morgen --
Annonce
Det er underkanten til et brusebad. 33 grader virker koldt og 4,8 liter kan lige holde en sparebruser på lav styrke. En 30 liter vandvarmer, er nok mere realistisk til korte bade.
Tak for svar og hjælpen!
Det er nok mere ordet sjældne gange vi skal bide mærke i. En 30 l vandvarmer har et vist tomgangs tab, medens gennemstrømning stort set ikke har det. 
Man kan jo have en 30 l vandvarmer og tænde den mere end 20 minutter før man går i bad og slukke den før badets start 
Inden du beslutter dig kan du jo prøve at lade vandet fra din bruser samle op i en spand. Du lukker efter 1 minut. Så kan du se hvor lidt 4,8 l er 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
De 33 grader er temperatur stigning så jeg vil tro du får 5 l/m ved 40 grader -  mit kolde vand er typisk 10-12 grader.. Min bruser giver netop 5 l/m - fylder jeg badekar  giver armaturet 10 l/m - jeg har ikke følt behov for at få mere igennem til bruser. Min niecesiger min bruser er meget bedre end forældrenes. (giver mere vand).

Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis