Støbning af betondæk og soldater

Hej Lav-Det-Selv

Langtidslæser, første gangs poster her ;-)

Jeg overtager et 50’er hus, som skal have den helt store renovering, bl.a. skal jeg have efterisoleret i gulvet og støbt betondæk i.

I forbindelse med renoveringen skal jeg også have lavet en tilbygning, og det medfører altså, at jeg skal have fjernet en bærende ydervæg, for at kunne føre gulvvarmeslanger og kunne støbe betondæk til både den nye tilbygning og den eksisterende bolig samtidig.

Jeg vil understøtte taget, som i dag hviler på væggen med en række soldater, men jeg er i tvivl om, hvordan det bedst gøres, når nu jeg samtidig gerne vil have isoleret og lagt radonspærre mv. ud på terrændækket.

Jeg vil derfor spørge jer om fremgangsmåden, når man skal støbe betondæk og samtidig have soldater stående:

Kan jeg:
A: inden jeg fjerner ydervæggen, isolere indvendigt lægge rionet m.v. og støbe felter af fx 1x1 meter, som så tørrer nogle dage og derefter kan understøtte soldater, hvorefter ydervæg fjernes og der kan isoleres m.v. I tilbygningsarealet, hvorefter der med vibfri beton støbes et samlet dæk. Dette vil, tænker jeg, muliggøre et komplet betondæk med isolering hele vejen rundt.
B. Sætte soldater op og bygge en lille kasse rundt om, inden der isoleres lægges rionet m.v. - dette virker umiddelbart som “den sikre” ift. understøttelse af taget, men vil umiddelbart besværliggøre lægning af tæt radonspærre osv, betragteligt.

Har I evt. andre tips og tricks i den proces?
3 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hvad skal efterfølgende erstatte den bærende mur?
GSH skrev den 28-10-2024 09:11:26

Hvad skal efterfølgende erstatte den bærende mur?

Til foråret hæves tilbageværende ydervægge - ligesom der bygges ydervægge til tilbygningen. Efter det fjernes eksisterende tag og tagkonstruktion, som erstattes af nyt tag og tagkonstruktion, som så hviler på de nye ydervægge.

Det eksisterende tag skal altså fortsætte med at understøttes af soldater indtil det fjernes.

Mvh. Jacob
Det er ikke nemt at komme med et endegyldigt svar, da vi hverken kender længden som skal bæres eller øvrige stabiliserende mure.
Jeg ville nok gå væk fra det med at det støbes i en stor flade.
Altså få isoleret og støbt i den gamle del, og så stille soldater op 0,5 m fra den ydermur som så kan pilles ned. 
ELLER stille soldater op på den sokkel som jo må stå tilbage når ydermur er pillet ned. Altså pille et stykke ned ad gangen og så sætte soldater under efterhånden. 
Der kan jo så laves en inddækning af soldater foden med f.eks. restter fra eps isolering. Så kan det brækkes op efterfølgende og repareres. 
Du skal dog være meget opmærksom på stabiliteten, hvis du fjerner hele ydervæggen og kun lader det dingle på en række soldater. Den anden ydermur skal have flere skillevægge vinkelret på ydermur for at " korthuset"  ikke vælter i en lille ​Bodil " kendt vinterstorm" 
Jeg vil foreslå at du kontakter en lokal bygnings sagkyndig og betaler for et par timers rådgivning. 
Det er set at et hus er skredet sammen. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis