Murer råd søges til pudsning af kældervægge

Hej LDS,
Jeg skal igang med at pudse kældervæggene i min kælder i et murermestervilla fra 1930.
Jeg ønsker væggene så glatte og fine som muligt.
Væggene er relativt ujævne men nogenlunde i lod. Jeg har slibet toppene med en diamantkopsten, se billede.

1) Hvad skal jeg pudse væggene op med? Min tanke var at bruge hydraulisk kalkmørtel, ved ikke om det skal være en 1-2mm eller om det kan fungere med en 0-1mm. Er der fordele/ulemper udover at 0-1 bliver finere i strukturen?

2) Fremgangsmåde? Jeg er meget i tvivl om den bedste fremgangsmåde. Om jeg skal pudse ledere op over det hele eller prøve lykken og bare pudse væggene op og efterfølgende trække dem af med et bræt? De største lunker er omkring 10mm dybe.

Håber i kan hjælpe med tips, tricks og gode ideer.

På forhånd tak.

Mvh. Anders 
2 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Når væggene er i lod, så i stedet for ledere i mørtel, så plejer jeg at bruge to 8mm eller 10 mm rundjern, som kan nå fra gulv til loft.
Et øje i toppen. kan være en påsvejst møtrik.
Hænger dem op med et søm i toppen med cirka 1 meters mellemrum, den første ca 20 cm fra hjørnet.
Trækker mørtel på med et trækbræt mellem dem og lidt forbi, trækker så af med en retholt i zigzag-bevægelser, hvor retholten glider på rundjernene.
Flytter det første rundjern til næste sektion og fylder rillen efter den, - og trækker på i næste sektion, og så fremdeles.
Når det er passende tørt pudse det glat med et pudsebræt.
Synes det nemmere end ledere i mørtel, som man kan beskadige, hvis man ikke har taget på, at trække af på sådanne.
Tak for svar. Det lyder som en god metode med rundjern i stedet for pudset ledere.

Har du nogen erfaring med hydraulisk kalkmørtel? 
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis