Spærtræ til garage med kipbjælke

Hej.
Har søgt nettet tyndt for diverse skemaer mht til dimensionering af spærtræ men kan simpelthen ikke finde hoved og hale i højden på bjælkerne jeg skal anvende til byggeriet? Håber nogen kan forklare det så jeg forstår det? :)

Det drejer sig om en tilbygning i form af værksted/ garage.
Limtræsbjælke i kip.
Spærene hviler af på limtræ og på indervægge (træskellet)
Taghældning på 45gr
Jeg ønsker en afstand mellem spær på ca 100cm så det passer med isolering.
Men hvilken dimension skal jeg benytte til bjælkespærene.
De skal være 600cm i længden og bliver i styrkeklasse c24.
Taget bliver et let tag (bølgeplader)
Total bredden på bygningen bliver ca 8m, så altså bjælkerne skal spænde ca 4m, da limtræ er monteret midt i lokalet.

Havde håbet på 45x245 c24 spærtræ, men bliver det for lidt?

Det skal også lige nævnes at jeg har spurgt i det lokale byggemarked og de mente at når ​taghældningen var så høj så kunne jeg næsten bruge hvad som helst. Jeg skulle bare gå efter en dimension så det passede til mit isoleringslag??
Håber nogen kan hjælpe, tak :)
9 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Så vidt jeg kan se i din vedhæftning gælder det kun limtræsbjælker.
Jeg søger dimension på reglar/spærtræ som går fra limtræ i kip og ned til indervægge/ træskelet :)
Spærtræ i styrkeklasse c24 er næsten på niveau af/med Limtræ.
Alm spærtræ kan du regne på vha en spærtabel.

Ved 245mm c24 i 45 grader skal du ned under cc60cm for at det ikke skal dykke ned ad åre.

/BOFH 

Giv mig min kop kaffe og et serverrum!

"BOFH:  Bemærk lige at den afgivne spændevidde i tabellen er vandret.
Trådstarter har opgivet skrå længde på 600 cm, alt andet lige giver det en vandret spændevidde på ca. 430 cm eller mindre, da der formentlig skal være lidt udhæng.

Palsgaard Tabel siger således:
Spær center afst. = 1 m, spær c24, Lu dim 45x245, max vandret afst. = 4,65

Ulempen ved 600 cm lange spær træ er ret heden, man bør sikre sig at man ikke at får leveret mere eller mindre "banan formet" spær træ. Alternativ er Limtræ.
Annonce
*GSH - Hvis du kigger i bunden af tabellen kan du se de hældningsafhængige reduktionsfaktorer der skal ganges med.

/BOFH 

Beklager at jeg ikke har været hos Louis Nielsen for nylig. 

I ovennævnte tilfælde vil det i så fald være nemmest, for at finde den korrekte spær dim, ved at dividerer Trådstarters faktiske vandrette spændevidde med 0,72.
GSH skrev den 03-11-2024 08:42:33

Beklager at jeg ikke har været hos Louis Nielsen for nylig. 

I ovennævnte tilfælde vil det i så fald være nemmest, for at finde den korrekte spær dim, ved at dividerer Trådstarters faktiske vandrette spændevidde med 0,72.

Der står at spændvidde målt vandret skal ganges med den angivne faktor for hældningen - ikke divideres 😉

Dvs at spændvidden reduceres jo højere hældningen er. Går ud fra det er noget med at det ikke er så stærkt når trykket ligger på skrå af træets årer?

/BOFH 

Korrekt at der står at tabellens vandrette spændevidde, i tabellen, skal ganges med faktor 0,72 for hældning 45°.
Ved at gøre dette skal man gange adskillige gange for at finde den optimale dimension og spær afstand, i tabellen. 

Ved at gøre det modsatte, Dividerer Den faktiske bygningsmæssige vandrette spændevidde med f.eks. 0,72, så får man et tal. Dette ene tal kan man så bruge til at lede i tabellen, for at finde den for en optimale dimension og spær afstand. 

Det er ret logisk at jo højere hældning/vinkel des længere bliver spæret, for samme given vandrette spændevidde. Derved større dimension og/eller kortere spær afstand,
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis