Tips og tricks: fladtagsvindue

Jeg er panisk angst for at have målt forkert. Det er første gang nogensinde jeg installerer et fladtagsvindue (fakro).

Spørgsmål:
- man må jo ikke skjule en elsamling. Vinduet kommer med to ledet kabel med L og N. Slutter man normalt disse til i et lampeudtag?

- kan jeg ligge vinduet op én dag og en anden dag montere det? Eller skære hullet og på en måde gøre det midlertidigt vandtæt indtil vinduet monteres?
8 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det tager ikke mere end 3 timer at skære hullet, montere vinduet og svejse pap på, så det vil være en rigtig dårlig ide at strække det over 2 dage.

Ja, man monterer normalt eltilslutningen i et lampeudtag. Hvordan man laver det 100% lovligt kan elmanden nok svare på, da man ikke undgår tilledningen går ind bag lysningen dvs en fast bygningsdel.

Selvbygger med stort S. 
Superdiy skrev den 26-10-2024 16:05:24

Det tager ikke mere end 3 timer at skære hullet, montere vinduet og svejse pap på, så det vil være en rigtig dårlig ide at strække det over 2 dage.

Ja, man monterer normalt eltilslutningen i et lampeudtag. Hvordan man laver det 100% lovligt kan elmanden nok svare på, da man ikke undgår tilledningen går ind bag lysningen dvs en fast bygningsdel.

Dvs 3 timer for en fagmand. Det må være 2-3 dage for os dødelige 😅 jeg kan ikke se at asfalt fælger med. Gør det normalt det?

Er der et trick til enkelt at få det op på taget? Forestiller mig at sætte et stillads i halv højde og bruge det som midterstop.
Jeg brugte mit gipshejs og et par sugekopper til løft.

Søren O
Jeg er ikke fagmand, men havde monteret 4-5 velux ovenlysvinduer før. Jeg tror faktisk ikke helt det tog mig 3 timer at montere.

Afhængig af størrelsen, så vejer der af helvede til, så det er en fordel at få en medhjælper til at løfte det op på taget.

Der følger selvfølgelig ikke tagpap med.

Selvbygger med stort S. 
Superdiy skrev den 26-10-2024 16:42:47

Jeg er ikke fagmand, men havde monteret 4-5 velux ovenlysvinduer før. Jeg tror faktisk ikke helt det tog mig 3 timer at montere.

Afhængig af størrelsen, så vejer der af helvede til, så det er en fordel at få en medhjælper til at løfte det op på taget.

Der følger selvfølgelig ikke tagpap med.

Shit. Jeg har en del overpap selvklæbende tilbage. Den smalle version. Kan det bruges? Eller hvad ellers kan man bruge?

Annonce
Søren O skrev den 26-10-2024 16:31:17

Jeg brugte mit gipshejs og et par sugekopper til løft.

Har ikke en gips hejs, men den kom med bærestropper monteret 

Er det fra lokal tømmehandel, så kan du imod lidt merbetaling få den leveret med kran. Hvis der er sådan adgang at kran kan nu så får du den leveret på taget. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
ev elmand skrev den 27-10-2024 00:10:35

Er det fra lokal tømmehandel, så kan du imod lidt merbetaling få den leveret med kran. Hvis der er sådan adgang at kran kan nu så får du den leveret på taget. 

Det overvejede jeg, men der står dels et træ i vejen. Dels sparede jeg en del på at få det på palle fra et billigere sted. En besparelse jeg nu skal løfte hjem 😅

Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis