Anbefaling til tegneprogram – Anneks

Vi skal i gang med at bygge et anneks og jeg søger et tegneprogram hvor vi kan lave konstruktionen i detaljer og meget gerne: Generere en materiale-liste når tegningen er færdig. Det må gerne være nemt at bruge og det må gerne koste penge. Det må meget gerne fungere på Mac. Jeg har fået anbefalet https://www.sketchup.com/ men ​vil meget gerne høre ​andres erfaringer.

4 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
bolius har skrevet lidt om det 

https://www.bolius.dk/tegneprogrammer-til-boligen-18907
Der er mange muligheder men nogle af dem er meget dyre, f.eks. koster Autodesk Revit 30.000 dkr om året. 
Til dit projekt vil jeg anbefale enten Sketchup eller Fusion 360. Sketchup har jeg brugt en del og det er ret godt og findes i en gratis version, men det kræver noget arbejde at komme ind i programmet så man kan tegne uden hele tiden at skulle tænke over hvordan man skal gøre det. Fusion 360 virker lidt mere intuitivt at gå til men det kræver også noget øvelse inden man kommer ind i det. 
De programmer de skriver om i Bolius artiklen mener jeg ikke er egnede til at lave konstruktionstegniner med.
Lige meget hvad du vælger, skal du regne med en stejl indlæringskurve. Dit første projekt vil tage betydelig længere tid med CAD end uden, hvis du ikke har erfaring.

Hvis du vil have styklister, vil de fleste tegneprogrammer forlange at at hvert konstruktionselement er tegnet selvstændigt med eget nummer. Ved det første projekt vil det helt sikkert tage meget længere tid, end at tælle det sammen på traditionel vis.
Jeg kan lige tilføje at Sketchup ikke som udgangspunkt kan lave styklister, men der findes nogle plugins der kan noget i den retning, men jeg har ikke brugt dem og kender ikke meget til den del.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis