Hvilken træsort er dette?

Er der en træmand her som kan se, hvilken træsort dette bundstykke/dørtrin er?
Er det mon eg?

Som det ses, er træet temmeligt slidt. Kan man gøre den pæn igen ved evt. at pudse ned og give lak?
I så fald hvilken kornstørrelse og slibemetode samt hvilken lak?

Eller er det bare sådan dørtin kommer til at se ud og skal se ud?

12 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Umiddelbart vil jeg sige at det er bøg. 
Det kan sagtens slibes. Måske en idé at tage som meget af lakken som muligt med en ziehklinge først.
Og så en gang gulvlak. Måske flere lag da det jo er mere udsat end et fladt gulv.

Topmålet af dovenskab er at gøre det rigtigt første gang

Jeg vil også sige bøg, og vil også sige at det skal lakeres med mange tynde lag.

I øvrigt er det en god skik at lære sig selv og sine omgivelser at man aldrig træder på et dørtrin...
Det bringer efter sigende ulykke for dem der opholder sig i rummet når man træder ind.
Hmm gad vide hvad der sker hvis der ikke er nogen i rummet 

Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...
Jeg har gjort det. Brugte en excentersliber til det og så en deltasliber til det, jeg ikke kunne nå. Mener jeg gik 120-150-180 og så lak-mellemslibning-lak-slibning-lak. Brugte mat gulvlak. I samme ombæring rettede jeg dem op med klodser osv under.

Et par af dem pillede jeg karmen ned, ordnede det hele og satte det op igen. Det var enklere nu hvor de alligevel var sat op af en mand uden vaterpas og med 10 tommelfingre 😂
Selvfølgelig kan det slibes. Men det er et stort arbejde. Det skal helt i bund, hvis det skal se ordentlig ud. De grå områder skal væk, da de vil blive endnu mere grå efter lakering. Det er ikke let at slibe i lak, og det skal også i bund ved udskæringerne og inde ved karmen.
GodeVen skrev den 25-10-2024 11:35:34

Selvfølgelig kan det slibes. Men det er et stort arbejde. Det skal helt i bund, hvis det skal se ordentlig ud. De grå områder skal væk, da de vil blive endnu mere grå efter lakering. Det er ikke let at slibe i lak, og det skal også i bund ved udskæringerne og inde ved karmen.

OK. Måske skal jeg bare lade det være som det er.

Annonce
Kermit_369 skrev den 25-10-2024 10:32:07

Umiddelbart vil jeg sige at det er bøg. 
Det kan sagtens slibes. Måske en idé at tage som meget af lakken som muligt med en ziehklinge først.
Og så en gang gulvlak. Måske flere lag da det jo er mere udsat end et fladt gulv.

Jeg synes nu ikke det har det der orange "taint" som bøg plejer at have...

Hvor jeg køber lister kan jeg kun vælge mellem: fyr, eg og hvid.... Så måske skal jeg bare tage fyrtræ?
PinkHenrik skrev den 25-10-2024 10:59:53

Jeg vil også sige bøg, og vil også sige at det skal lakeres med mange tynde lag.

I øvrigt er det en god skik at lære sig selv og sine omgivelser at man aldrig træder på et dørtrin...
Det bringer efter sigende ulykke for dem der opholder sig i rummet når man træder ind.
Hmm gad vide hvad der sker hvis der ikke er nogen i rummet 

Jeg kan desværre ikke skaffe lister i bøg, hvor jeg handler. Så skal vælge mellem fyr eller eg.  Fyr er nok det letteste at arbejde med...

​Tak for tippet med ikke at træde på dørtrin. ​Det var jeg ikke klar over, men det vil jeg da efterleve fremover.

Der er ikke noget ualmindeligt ​i at bundstykke og lister ikke er i samme materiale.
Hvad har du andre steder i huset?
GodeVen skrev den 25-10-2024 12:10:18

Der er ikke noget ualmindeligt i at bundstykke og lister ikke er i samme materiale.

Der er ikke andre synlige dørtrin i huset. Dette er det eneste rum hvor der er to forskellige slags gulv fra rum til rum.

GodeVen skrev den 25-10-2024 12:10:18

Der er ikke noget ualmindeligt i at bundstykke og lister ikke er i samme materiale.

Jeg vil bare gå efter fyrtræ så

Der er yderligere 2 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis