Gulvvarmekredse

God morgen LDS
I vores 4-længede gård vil vi gerne have lagt gulvvarme. I sagens natur bliver der ret langt fra teknikrummet til de bagerste stuer. Mit gæt er at der er 50-60 meter til stuernes begyndelse. Jeg har læst mig frem til at en gulvvarmekreds ikke skal være mere end 120 meter. So what to do? Jeg har set at man kan købe op til 600 meter slangeruller så hvad vil konsekvensen af at lave kredsen længere være? 

Vi etablerer jordvarme med et anlæg fra Vølund, som vi også har andre steder og som vi er super tilfredse med.
7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Bemærk at den kredslængde selvfølgelig forudsætter at du bruger 20mm pex og din pumpe vil skulle arbejde hårdt hele tiden (=højt strømforbrug). Det vil ikke være meget areal du kan opvarme tilstrækkeligt ved 50-60 meter transport-afstand. Når det er noget gammelt byggeri bør du også overkompensere da det i sagens natur er sværere at isolere noget gammelt vs noget nyt, især sokkel vil have større linjetab.

Man kan ikke gøre noget ved tryktabet i rør så den bedste løsning er at få blandesløjfen placeret så centralt som muligt ved at føre forsyningen længere frem så man får kortere frem/retur -træk på de enkelte kredse.

/BOFH

Giv mig min kop kaffe og et serverrum!

Det gule område er det der er planlagt til teknikrum. Uanset hvordan vi placerer det vil vi få nogle endog lange afstande. Hver længe er ca. 20-25 meter lang.
En mulighed kunne være at trække et rør fra Teknik og over til et skab i modsatte side af gården, og derfra bygge en shunt med gulvvarmekreds. Det giver to shunte, ja, men du får ikke den lange transport på 50-60 meter.

Vi skal ikke hjemad, vi skal fremad

Når det er så stort tror jeg du er nødt til at have mere end en shunt og så lave en fordeling/dedikeret stik over til den fra varmekilden eg. diagonalt modsatte hjørne af dit teknikrum - men kommer til at fylde lidt - me de afstande er du nok også nødt til at have produktion af varmt vand mere et sted - en retursløjfe vil have stort tab på de afstande og ellers kommer man til at hælde mange liter koldt vand i kloak mens man venter på det bliver varmt.

/BOFH

Tak for svar. Jeg frygtede nok at jeg var på glatis her. Hvis jeg skal have 2 shunte skal jeg så også have 2 varmepumper? Jeg er lidt på bar bund her i forhold til teknikken. Vi vil kunne inddrage det lyseblå område til et yderligere teknikrum, men hvis vi skal have flere varmepumper begynder det at blive en lidt bekostelig affære (:
Annonce
Det er vel kun et spørgsmål om at varmepumpens produktion er stor nok, og at der så skal kunne fordeles til to forskellige steder, disse rør til fordeling skal så være en større dimension og godt isoleret.
Vi havde tidligere et setup med shunt med 4 kredse + varmt vand et sted og stik videre til at andet sted med shunt med 7 kredse.

/BOFH 

OK så vil vi feks godt kunne have pumpen stående i teknikrummet og derfra trække dels slanger til de omkringliggende gulve samt via større fordelingsslanger fordele vand til en shunt i den blå område. Fra det blå område kan vi så fordele slanger i de omkringliggende gulve. 
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis