Foring af skæve spær

Stråtaget er væk. Ellers i hvert fald på jorden, og venter på en ordentlig blæst fra vest. Er du gal der er mange gange til genbrugspladsen ): 

Nuvel, vi skal have påforet vores spær for at få dem rettet til så vi kan lægge et fast undertag. Iflg vores tømrer sker det ved at skrue spærtræ C24 på de eksisterende spær. Helt konkret kom han med en forklaring om at der skulle trækkes en snor på langs af taget som vi kan lægge spærrene efter. Det giver mening. 

MEEEN hvordan trækker vi snorene så vi får det helt plane undertag vi drømmer om? Altså hvis spærret længst til venstre nu er 2 cm lavere end det længst til højre så skal snoren vel gerne kompensere for det? Evt nogle links til hvor jeg kan læse om det/se en video/billeder?

Go aften.
6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Som der er beskrevet i en af dine tidligere tråde, så skal taget ikke være vandret / lige. Det skal bare se ud til at være lige når det er færdig. 
Du skruer på-foringen på i begge sider og trækker snor stramt, ca. 1 m fra toppen og 1 m. fra bunden. 
Du prøver også lige med snoren et par steder midt på hvis du han mistanke om at nogen af de andre spær er højere på midten end på-foringen. 
Viser det sig at være tilfældet så flyttes på-foringen yderst lidt op. 
Så sætter du en ca.1/2  cm klods under snoren ved hver af de yderste på-forings spær.
Nu kan alle på-foringer monteres op under snoren så der netop er den 1/2 cm afstand til snor. Hvis det er meget langt hus kan det være en fordel at montere den midterste på-foring som det 1. op under snor. Da du ved at snoren dykker lidt på midten sættes denne tæt på snoren, og bagefter kommer der også en 1/2 cm klods der. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
Tak. Længen er ca. 26 meter lang. Jeg starter fra midten og bevæger mig ud derfra.
ev elmand skrev den 24-10-2024 23:07:08

Som der er beskrevet i en af dine tidligere tråde, så skal taget ikke være vandret / lige. Det skal bare se ud til at være lige når det er færdig. 
Du skruer på-foringen på i begge sider og trækker snor stramt, ca. 1 m fra toppen og 1 m. fra bunden. 
Du prøver også lige med snoren et par steder midt på hvis du han mistanke om at nogen af de andre spær er højere på midten end på-foringen. 
Viser det sig at være tilfældet så flyttes på-foringen yderst lidt op. 
Så sætter du en ca.1/2  cm klods under snoren ved hver af de yderste på-forings spær.
Nu kan alle på-foringer monteres op under snoren så der netop er den 1/2 cm afstand til snor. Hvis det er meget langt hus kan det være en fordel at montere den midterste på-foring som det 1. op under snor. Da du ved at snoren dykker lidt på midten sættes denne tæt på snoren, og bagefter kommer der også en 1/2 cm klods der. 
Så blot for at være helt sikker. ​Snorene skal i princippet ikke være i vater på langs af taget?

Nej slet ikke, hvis du f.eks. har en skæv dør i dit hus, så fremhæver det jo skævheden hvis jeg kommer med en præcis lodret kabel ned ved døren. 
Taget skal følge huset. 
Arkitekt Søren Vadstrup fra Center for bygnings bevaring skriver endda at man tager alt liv fra taget på gamle huse hvis man retter det 100% op. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
Igen tak! Vi prøver. Jeg tænker ikke at vi kan ødelægge noget, højst lave det om ((:
Rette linjer ja - men i min bog er det er en øjebæ hvis rygningen som minimum ikke også er vandret, ellers ser huset ud som om det er ved at kæntre/skride.

/BOFH

Giv mig min kop kaffe og et serverrum!

Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis