Høje gasregning og uforklarlig gulvvarme – er mit fyr defekt?

Hej alle, 

Jeg har et gasfyr, som leverer varmt vand til både badevand og gulvvarme. For de sidste tre sommermåneder har jeg fået en usædvanligt høj gasregning, og gulvet har været varmere, end jeg normalt ville forvente. Jeg har forsøgt at justere varmekurven, men det har ikke hjulpet.

En tekniker har været ude for at tjekke fyret, men han fandt ingen fejl. Jeg har derfor selv prøvet at fejlsøge. Jeg har slukket for gulvvarmen i fyret, men gulvet er stadig varmt, og det virker som om, hver gang fyret opvarmer badevandet, afgiver det også meget varme til gulvet. Er det normalt, og har I nogle tip til hvad jeg bør undersøge? 

På forhånd tak for jeres hjælp!
Elco Thision Mini 15.3 og Vaillant vandbeholder
11 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Gasfyrets drift skulle helst ikke have nogen indflydelse på gulvvarme temperaturen. 
Denne styres alene af den hvide termostat som sidder i din blandekreds ( det som du har taget billeder af) 
Du må kunne se på termometre om temperaturen stiger når badevandet opvarmes. 
Hvis det er tilfældet er det termostaten det er galt med. 
Prøv at pille termostathovedet af og mærk efter om stiften i midten kan trykkes ind og den så kommer ud af sig selv. Medens termostat hovedet er skruet af vil temperaturen stige. 
Det kan også være det omtalte hoved som ikke er sat ordentlig på. 
Du kan jo også prøve at skrue den ned på 5 og se om temperaturen sænkes. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
ev elmand skrev den 24-10-2024 22:42:50
Tak for svar. Har tjekket termostat og stift: alt så godt ud. Overvejer at eksperimentere og skrue ned på 5 fx. Har opfattelsen af at termostat er en maks begrænser (lukker når temperatur kommer over en vids grænse, ikke andet). 

Min tanke er at 
1. fyret styrer fremløbstemperatur på gulvvarme vha. udendørssensor, og dermed også på gulvet, 
2. termostat udelukkende er maks temperatursikring (for at undgå skader på gulvet), og 
3. blandekreds evt lukker af for en kreds når tilhørende rumtemperatur alligevel bliver for høj. 

Kan derfor ikke forstå hvorfor fremløbstemperatur før termostat skulle stige når fyr opvarmer badevand. Bemærk at varme for radiator/gulv på fyr er slukket. 

Vh Harald
Om man kan sige det er en maks. termostat ved jeg ikek hvad du mener med.
Vandet som pumpes rundt i gulvarme systemet ( blandesløjfe) har en meget lavere temperatur end vandet i fyret.
Termostaten skal holde en konstant temperatur i blandesløjfen. Det gør den ved at lukke en smule varmere vand ind hele tiden. Altså åbner den lidt hvis der er for koldt og lukker lidt hvis der er for varmt. Der siver altså lidt varmere vand forbi termostat hele tiden.
Det er super at sænke denne blandetemperatur, for det ser ud som om dine telestater står åbne hele tiden. Så du må jo have rumtermostater til at stå på en rimelighøj indstilling. 

ev elmand skrev den 24-10-2024 23:38:52

Hovsa, fik redigeret mit svar imens du skrev igen, beklager. 

Jeg vil følge dit råd: sænke blandetemperatur, og få mine telestater til at arbejde mere ved at bruge rumtermostater mere aktivt (måske at de skulle hænges op). Og så må jeg finde ud af hvad jeg skal sætte (varmekurven for) fremløbstemperaturen på gasfyret til.  
Du kan starte med at skrue alle rumtermostater helt op på 40 gr. og å styre varmen alene på denne termostat.
Så får du også kontrolleret om din gulvvarmesystem er indreguleret korrekt. Altså at der er dæmpet for flow til de mindre rum. Hvis du får det for varmt i nogle rum ved denne øvelse så mangler der lidt på indregulering. Er det tilfældet vender du tilbage for en ny instruks.
Varmekurven på gasfyr har ingen betydning på gulvvarmen, hvis ellers du har termostat på blandesløjfen til at fungere. 
Fyrets varmekurve har indflydelse på radiatorer i huset. 
PS den røde tusch kryds på første billede har ingen indflydelse på fyrets drift. Den dækker blot så man ikke kan se indstillingen. 

Annonce
ev elmand skrev den 25-10-2024 00:03:04
PS den røde tusch kryds på første billede har ingen indflydelse på fyrets drift. Den dækker blot så man ikke kan se indstillingen. 

Tak for svar. Den røde tusch dækker over hvad jeg har slået fra: fremløb på radiator/gulv er ikke aktiv. 

Du skriver usædvanlig høj gasregning i forhold til hvad?
Du har jo stadig forbrug til varmt vand.

Priserne svinger og nogle gange skal man betale udligning for aconto betaling.
Det er bedre at du sammenligner forbruget i gas, end at se på prisen.

Har din udbyder ikke en side på nettet, hvor du kan se hvad forbruget er sammenlignet med årene før. Det er bedst at sammenligne over flere år, da årene ikke er lige kolde.
GodeVen skrev den 25-10-2024 11:43:53
Jul-okt 24: 616 m3 vs
jul-okt 23: 188 m3, 
dvs. forøgelse på 228%. 

Indtil videre har vi mest drøftet indstilling af blandekreds og tilhørende termostat. Vi mangler at tage fat i de 2 udgange på fyret: varmtvand og radiator/gulvvarme. 

Gasfyret øger fremløbstemperatur på radiator/gulvvarme, selvom det er slået fra på fyr. Så vidt jeg kan se sker det, når fyr varmer varmtvand. 

Er det normalt, eller er det mon en overgang/fejl? 
Jeg kan godt se, at det ser underligt ud. Mon mængderne er målt korrekt.

Hej. Ved godt at det ikke lige hjælper dig, men jeg har et spørgsmål omkring indstillinger på din shunt. Hvad står de enkelte indstillinger på? Kan se fremløbstemp står ​på ​6. 

Hvad med pumpen. Står den på ​konstant tryk på ca 3?

Hvad står den ​røde på returløbet på og ​den sorte ​på fremløb.

Har samme shunt ​og har problemer med indstillingerne. :-)

Der er yderligere 1 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis