Overliggere smiler

Jeg har to vinduer i en gavl med hver sin overligger hvoraf denne på begge vinduer er sunket ca 1cm på midten.
Vores egen murer som er ved at skifte mørtelfuger over disse vinduer, siger at mørtel'en over begge vinduer har sluppet murstenene og nærmest er smuldret væk.
For mig som lægmand, er det tydeligt at se at disse overliggere er underdimensioneret. Sunket, og derfor har murværket over kunnet give efter en smule.

Ejerskifte forsikringen vil ikke hjælpe idet at de siger jeg blot skal fræse 30mm ind og fuge det op igen.
De siger at de mener at den ikke synker længere.
Således vil det blot være kosmetisk 

Begge murer jeg har haft ude, siger at den ene overligger, kun ligger på 4cm i den ene side, og derfor ikke har nok overlæg. Konstruktionsfejl. Det ignorerer forsikringen.

Er der noget som jeg overser ift. at argumentere for at forsikringen bør hjælpe med at skifte disse overliggere, eller har de ret i deres antagelse.
Jeg har svært ved at finde relevant info på dimensionering af overliggere og hvad man skal have fokus på.

Vh Morten
1 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hej.
Vederlaget skal altid være på mindst en ½ sten, og murværket under vederlaget må ikke afsluttes med en ¼ sten i falsen. Du kan referer til MUR & TAG, som er en del af teknologisk institut.

Herudover bør omfugningen stoppes, da fugerne med tiden vil forvitre på samme måde.
Jeg mistænker at beton sålbænkene ved trekantsvinduerne er udtjente eller udført med manglende fugtsikring. herudover er der mulighed for vandindtrængning ved falsene, da sålbænkene ikke er ført ind under falsene i siderne.
Se evt. BYG-ERFA - Sålbænke i murværk  - 160 kr. 

Alternativt skal du tage en tredjepart inde over for at hjælpe dig, det kan være en byggesagkyndig. 
Det kan være at den dygtige Orla Nautrup her inde kan hjælpe dig  

Med venlig hilsen
HjordrupHansen

Byggerådgiver/byggesagkyndig
Projekterings-, IKT og procesleder.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind