Montering af DALI led driver

Hejsa, jeg har sådan en driver her jeg skal have tilsluttet, men forvirre mig lidt hvad de 2 terminaler da/ls og da/n skal bruges til, den skal kunne dæmpes, jeg har Eltako tavlelysdæmpere 24v siddende i tavlen. Tænkte jo bare de skulle monteres som et alm spot i L og N, men er lidt flere muligheder her, eller skal de bare bruges til nogle ekstra funktioner?
Nogen der har bud på hvordan den skal kables?

6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Da det er er en dali spole skal du have fast fase og nul ind på L og N klemmerne og så styre du dæmp via Dali klemmerne.

Din spole kan enten dæmpe via en Dali BUS forbindelse hvilke jeg ikke tænker du har.
Den kan også dæmpe via PUSCH DIM, det er D/L og D/N klemmerne du skal bruge, D/L skal forbindes til din trykkontakt og D/N skal forbindes til din N klemme i spolen.
Der skal kort komme 230v mellem D/L og D/N når din kontakt aktiveres.

Måske nemmere at finde en anden lampe det kan tilsluttes din eksisterende lysdæmper.
Imaster skrev den 22-10-2024 19:56:17

Da det er er en dali spole skal du have fast fase og nul ind på L og N klemmerne og så styre du dæmp via Dali klemmerne.

Din spole kan enten dæmpe via en Dali BUS forbindelse hvilke jeg ikke tænker du har.
Den kan også dæmpe via PUSCH DIM, det er D/L og D/N klemmerne du skal bruge, D/L skal forbindes til din trykkontakt og D/N skal forbindes til din N klemme i spolen.

Måske nemmere at finde en anden lampe det kan tilsluttes din eksisterende lysdæmper.
Tak for svar, så skal faktisk have 5 ledere med fra lampestedet - 1x fast fase, 2x nul, 1x tændledning, 1x jord? Der er 3 lamper der skal sløjfes sammen, så kan nok ikke bruge nul i boksen tilbog sløjfe over i d/n..
​Der behøves måske ikke engang en dæmper i tavlen for det kan virke, pt sidder der et kiprelæ, men var meningen den skulle udskiftes til omtalte Eltako dæmper.
​Er ikke en mulighed og finde andre lamper eller driver. 😊 
Martin.v skrev den 23-10-2024 07:20:32

Imaster skrev den 22-10-2024 19:56:17

Tak for svar, så skal faktisk have 5 ledere med fra lampestedet - 1x fast fase, 2x nul, 1x tændledning, 1x jord? Der er 3 lamper der skal sløjfes sammen, så kan nok ikke bruge nul i boksen tilbog sløjfe over i d/n..
Der behøves måske ikke engang en dæmper i tavlen for det kan virke, pt sidder der et kiprelæ, men var meningen den skulle udskiftes til omtalte Eltako dæmper.
Er ikke en mulighed og finde andre lamper eller driver. 😊 

Du kan sagtens bruge N i boksen til at sløjfe over med, Nul er den samme medmindre der er flere sikrings grupper i den lys installation.

​Korrekt at du skal bruge 5leder fra lampeudtag.

Dali spolen skal have en impuls ind på D/L for at tænde og et langt signal for at dæmpe.
Nu ved jeg ikke hvilke system du har siden du har 24v Kiprelæ…er det noget svagstrøm installation?
Ja det er et svagstrømssystem til belysning, (enten 12 eller 24v) så der siddet er kiprelæ til alle lampeudtag så og sige. Så der er monteret LK svagstrømstryk eller minitangent til og tænde og skulle lys med, og det er jo netop kun en impuls de giver til tænd/sluk.
Ja tænker bare der bliver trukket 2 stk nul med fra lampested (fra den samme nul).
Martin.v skrev den 23-10-2024 12:53:09

Ja det er et svagstrømssystem til belysning, (enten 12 eller 24v) så der siddet er kiprelæ til alle lampeudtag så og sige. Så der er monteret LK svagstrømstryk eller minitangent til og tænde og skulle lys med, og det er jo netop kun en impuls de giver til tænd/sluk.
Ja tænker bare der bliver trukket 2 stk nul med fra lampested (fra den samme nul).

Vær obs på at dine tryk giver impuls til Kiprelæ som så skiftet mellem tænd/ sluk hver gang tryk aktiveres, det kan du ikke bruge, det skal skiftes til en kontakter som slutter når tryk aktiveres og bryder når tryk slippes igen. 

Til info så er det autorisations krævende arbejde du bevæger dig over i. 🤗
Hvis man skifter kiprelæet ud med et enpolet relæ uden kipfunktion, kan det erstatte kontakten ved væggen. Det er krævende at skifte fra minimodul, hvor der sikkert er trukket 3x0,5 mm abonnentkabel, til 230v skjult installation.

fase
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis