Alternativer til LK stikkontakter og afbrydere

Jeg skal til at installere en masse stikkontakter og afbrydere og er meget overrasket over, hvor dyrt materialet er. Det er som om LK sidder på markedet og kan forlange kæmpe summer. Næsten 100 Kr. for et udtag, sindsygt. Til sammenligning så koster et standard udtag i USA under $3.
Kender I til brugbare alternativer? Skal bruge alm. udtag, samt afbrydere og korrespondaceafbrydere. Har kigget på Legrand og deres Mosaicserie, der er lidt mere prisvenlig, men spøger lige ud i gruppen. 

-I reject reality and substitute my own.
10 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Størrelsen ​på stikkontakter er unik for Danmark og som du skriver sidder LK ​på markedet. ​Du er meget mere frit stillet, hvis bruger europæisk standard. Den er større og passer på ingen måde med LK's ​dåser. Fordi vi kun ser LK, vil der nok være nogle huskøbere, der vil rynke på næsen, hvis de ser store stikkontakter. Det er blevet lovligt med Schuko, så der bør ikke være nogen hindring.
Ikke fordi amerikanske stikkontakter på nogen måde imponerer, men du kunne overveje at købe elmateriel på ovenstående link. Hvis stikkontakterne skal være planforsænkede, skal du huske at købe tilhørende dåser.

fase
Vær opmærksom på, at der er visse danske krav til stikkontakter med sidebensjord, bl.a. at de skal have lukkere. Så det er ikke sikkert at det billigste, du kan finde i udlandet, kan bruges.

Overvej også hvad der sker, hvis du skal skifte en stikkontakt i fremtiden. Kan du få en magen til, eller vil det være svært at skaffe? En af fordelene ved at vælge noget fra LK er at der ret sikkert kan skaffes reservedele i lang tid fremover, og at du kan gå ned i nærmeste byggemarked og købe det.

At en LK stikkontakt så koster det dobbelte af en Legrand må man jo så tage med i overvejelsen. Men skal man installere f.eks. 50 stikkontakter, så er forskellen alligevel ikke mere end 2.500 kr.

Jenshøj, vi er helt enige. I øvrigt ville jeg som installatør ikke påtage mig diverse garantiforpligtigelser, men det er sikkert en GDS installation??

fase
Annonce

jenshøj hvad er "lukkere"?
Hvis man holder sig til det materiel der bruges i Tyskland, er ingen grund til at være nervøs for at man ikke kan få noget der passer i fremtiden. At der står LK på dims er ikke nogen garanti for at den fås i fremtiden (IHC, LK Classic)

Det tyske el-materiel jeg har haft hænderne, har været meget mere stabilt end hvad der er standard fra LK.  Jeg har vandskurede vægge, enkelte steder kan jeg ikke skrue stikkontakterne ordentligt til, da de vrider sig og ikke vil virke.

De største problemer er nok ved hussalg og som andre nævner elektrikere, der ikke ønsker at arbejde med andet end de de plejer at bruge.
pml36 skrev den 22-10-2024 20:34:57

jenshøj hvad er "lukkere"?

Lukkere er indbygget i stikkontaktens huller, så der ikke kan indføres f.eks. en strikkepind, men der skal bruges en stikprop altså to ben ad gangen. Lukkeren glider til side ved brug af stikprop.

Tysk materiel opfylder også dette krav og er udmærket. men der findes billigt materiel i begge betydninger, som jeg ikke ville anbefale. Det jeg har set er så billig i udførelse, at jeg ikke vil bruge det i min installation. Det er mig, der skal kæmpe med tynde skruer, billig kontaktmateriale osv. Men jeg er også "miljøskadet".

fase
Da jeg byggede om i kælderen faldt jeg for fristelsen og købte Kennig der på det tidspunkt var billigere end LK.

1. Det var noget underligt plastik, som meget hurtigt blev tobaksgult i stedet for hvidt, efter det var udsat for sollys.
2. De første afbrydere med fjedre(kip tænding) gik i stykker under et år efter de var blevet sat op (måske var det bare mandagsmodeller jeg havde fået) .
3. At skille det ad uden at bruge vold, er næsten umuligt. Igen pgra af dårlig plastik.

Jeg har enkelte siddende tilbage, men ellers er de efterhånden blevet skiftet ud med LK.

Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...
Meget af det el-materiel der sælges i Danmark, som konkurent til LK, er i meget dårlig kvalitet. Forskellige steder sælges der stænktætte stikkontakter i en elendig kvalitet.
https://www.harald-nyborg.dk/stikkontakt-enkelt-ip54-staenktaet
Jeg købte en gang en, men blev enig med mig selv at den var for ringe.

Men man skal ikke generalisere. Jeg har købt nogle stykker af nedenstående forfra dåse.
De blev brugt i trævægge, hvor der havde siddet en stikkontakt uden dåse.  
https://www.harald-nyborg.dk/forfradaase-vindtaet-1-modul-med-monteringsramme
De har indbygget en teknikkerramme, og har derfor en bredere kant end de nye Air-dåser, og er ikke så kritisk med hullet. De er også billigere end LK, men kan ikke sammenbygges, så de kan ikke bruges i alle situationer.

Men jeg kan godt forstå trådstarter, ​dansk el-materiel er dyrt.

Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis