Fjerne loft i staldbygning

Hej kloge mennesker.
Jeg har en gammel staldbygning som jeg gerne ville kunne bruge til lidt mere.
Jeg vil gerne have en lille port i gavlen og åbnet op til kip hvis muligt. 
Lofthøjden er til den lave side, og bjælker fylder meget. Er det på nogen måde muligt at fjerne hvælvinger og derefter bjælker, eller binder det sammen på det hele?
Andre ideer og løsninger modtages gerne :)
Mvh Kasper

7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Du kan ikke bare fjerne alle bjælker, de er både bærende og stabiliserende, men nogle af dem kan da sikkert godt fjernes. Jeg vil anbefale at få en bygningskyndig med på råd..

Du kan jo også gå all in, og montere stålspær..

Vi prøver igen, i morgen --
Hej Je_ns.
Tak for svar. Kan du uddybe lidt?
Det er muligt de er stabiliserende. Men bærer de noget ud over hvælvingerne? Altså jeg tænker på tagkonstruktion osv.
måske er jeg optimistisk. Min tanke var at hvis hvælvinger kom væk, ville trykket ​være væk og bjælker kunne tages væk? 
Hvis du tager bjælker væk så har du tryk fra spærene som vil vælte murene ud. De vil hvis man kan sige sådan "sprede benene" Det er muligt at det først sker ved et snelag på taget eller næste storm. Det er det der menes med stabiliserende.
Bjælkelaget og midter stolpen var dimensioneret til at der kunne være hø/halm lager på loftet. Og så naturligvis bære den brandhæmmende lag af hvælvinger.  
Du kan sikkert komme afsted med at fjerne det ved at lave nye bjælker, over trempel. ( murstykke som ses på loftet, men det skal du have en byggesagkyndig til at se på. 
Det øger jo nytte højden meget.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
Enit i det Erik og je_ns skriver. Jeg har et værksted der så ud som dit rum, hvor jeg har lagt HEB jernprofiler op til at understøtte bjælkelaget og derved kunne jeg fjerne understøtningen, så gulvet blev helt frit. Samtidigt lavede jeg gulvet plant, så jeg nemt kunne flytte ting rundt. Det har gjort en kæmpe forskel i mit tilfælde.
Moderne trempelspær kan laves med stive samlinger så de bliver fritbærende op til et lidt lavere liggende hanebånd. Det ville selvfølgelig skulle regnes igennem om det kan lade sig gøre at ændre dine spær så det kan lade sig gøre ift det du ønsker, men umiddelbart tror jeg godt det kan lade sig gøre, evt med en ekstra skråstiver fra trempel til modstående samling af hanebånd så man får en gitter konstruktion. 

https://palsgaardspaer.dk/trempelspaer/

/BOFH 

Giv mig min kop kaffe og et serverrum!

Annonce
Tak for de forskellige svar og bud på løsninger alle sammen. Jeg tænker jeg prøver og tage kontakt til en sagkyndig, så der kommer professionelle øjne på hvad der kan lade sig gøre, inden jeg laver ulykker. 
er det pga der skal være plads til en lift, hvordan ville situationen være hvis man lavede porten på langsiden istedet for 
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis