1 eller 2 RDC'er?

Hej alle.
Vi er to som begge har fået lavet nye eltavler af et certificeret elektriker firma, for lidt over et års tid siden.
I mit tilfælde er grupperne blevet fordelt på 2 RCD'er.
Hos min ved er tavlen lavet med kun en RCD.

Jeg husker at være blevet fortalt at jeg skulle have 2 RCD'er, da dette var lovkrav. Derfor undre det mig at dette ikke lavet hos min ven.
Er der situationer hvor man kan undgå 2 RCd'er ved udskiftning af tavle?
6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
fordelen ved 2 hpfi relæer er fx går relæet for fx værkstedet så kører resten af huset stadig da det kører på sit eget hpfi relæ.
jetdirect skrev den 15-11-2024 21:37:27

fordelen ved 2 hpfi relæer er fx går relæet for fx værkstedet så kører resten af huset stadig da det kører på sit eget hpfi relæ.

Også derfor jeg har to, det koster ikke mange kroner at få et ekstra..

Vi prøver igen, i morgen --
Jeg husker at være blevet fortalt at jeg skulle have 2 RCD'er, da dette var lovkrav. Derfor undre det mig at dette ikke lavet hos min ven.

Nej, mig bekendt ikke.

fase
Som jeg husker må et RCD højst belastes med 40 ampere..
Har man større indføringssikring en 40 ampere, ville der jo skulle 2 til..

Vi prøver igen, i morgen --
2 RCD’ere er et krav jf DS/EN 60364. Da hele installationen ikke må afbrydes ved fejl når der anvendes RCD 30mA.

Kan ikke lige huske hvornår skærings tidspunktet er. Men det kom engang vidst i 2017

Intentionen er at lysgrupperne skal fordeles over de 2 RCD’ere, det kan også løses ved at bruge en RCBO i en enkelt gruppe.

Ydermere er Transientbeskyttelse vidst også mere eller mindre blevet et krav, sidst jeg kiggede på det var det noget med en formel der mere eller mindre altid sagde at det var et krav. (Noget med installationens værdi x gennemsnits lynnedslag skulle være under en vis faktor eller lign) 

https://www.sik.dk/erhverv/elinstallationer-og-elanlaeg/vejledninger/elinstallationer/eltavler-og-maalertavler/valg-og-installation-rcd-fejlstroemsafbryder
Ast skrev den 21-10-2024 13:58:42

Hej alle.
Vi er to som begge har fået lavet nye eltavler af et certificeret elektriker firma, for lidt over et års tid siden.
I mit tilfælde er grupperne blevet fordelt på 2 RCD'er.
Hos min ved er tavlen lavet med kun en RCD.

Men ikke der er en RCD + en RCBO i din tavle?

Skrænten skrev den 19-01-2025 22:49:11

2 RCD’ere er et krav jf DS/EN 60364. Da hele installationen ikke må afbrydes ved fejl når der anvendes RCD 30mA.

Kan ikke lige huske hvornår skærings tidspunktet er. Men det kom engang vidst i 2017

Intentionen er at lysgrupperne skal fordeles over de 2 RCD’ere, det kan også løses ved at bruge en RCBO i en enkelt gruppe.

Ydermere er Transientbeskyttelse vidst også mere eller mindre blevet et krav, sidst jeg kiggede på det var det noget med en formel der mere eller mindre altid sagde at det var et krav. (Noget med installationens værdi x gennemsnits lynnedslag skulle være under en vis faktor eller lign) 

https://www.sik.dk/erhverv/elinstallationer-og-elanlaeg/vejledninger/elinstallationer/eltavler-og-maalertavler/valg-og-installation-rcd-fejlstroemsafbryder

Er værdien af de produkter transiensbeskyttelsen skal beskytte udner 5x prisen for at få installeret beskyttelsen så kan den udelades. En anden undtagelse er en risikovurdering ud fra flg.: https://elsikkerhed.dk/beskyttelse-mod-overspaending-transientbeskyttelse/

Rent praktisk betyder det ofte at i bymiljø hvor ledningerne er gravet ned i jorden behøves der sjældent transientbeskyttelse. Omvendt bor man på landet på den jyske vestkyst med luftledninger er det en anden sag.

Love er minimumsiveauet - men der regnes altid med en mindre mængde af folk har svært ved regler.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis