Hjælp til diagnosticering af vaskemaskine RasmusC 194 2200 21-10-2024 13:25 Hej LDS,Vores vaskemaskine er pludseligt begyndt at larme meget mere end den plejer når den centrifugerer,Jeg har prøvet at filme det, men kan ikke rigtig uploade det fra min telefon?😓Er der nogen der har en ide til hvad problemet kan være? 9 svar Følg tråden Annonce Annonce Annonce
Søren O 7958 7000 21-10-2024 14:07 Det kunne tyde på at kuglelejerne i tromlen er slidte. Kan du mærke slør, hvis du med åben låge løfter lidt i kanten af tromlem ved lågen? Søren O
RasmusC Trådstarter 194 2200 21-10-2024 20:07 Hm, ja altså kan ligesom “løfte” tromlen 0,5-1 cm, også dunker det lidt når man gør det, den kan jo også skubbes lidt frem og tilbage; men det går jeg ud fra er normalt. Er der nogen risiko ved slidte lejer? Kan man skifte dem selv? Maskinen er ca 8 år gammel og ikke mærkevarer eller hvad man siger.
djaydjay 1454 7200 21-10-2024 20:24 Hvis det er dårlige lejer, så kan det skyldes at der er trængt vand fra tromlen gennem pakdåsen og ind i lejet.Har på en AEG oplevet, at det så medførte sorte oliepletter (fra lejefedt) på tøjet, når det trængte tilbage i tromlen igen.Så du skal måske ikke lige vaske din fineste hvide skjorte eller konens hvide kjole, - der kan i hvert fald være en risiko forbundet dermed.Om lejer kan skiftes afhænger af modellen. Men det det kræver adskillelse af det meste af maskinen inklusiv adskillelse af karet, der er udenom tromlen, som skal fjernes.Har gjort det 2 gange på den pågældende AEG, men tredje gang røg den ud.Søg evt på Youtube, om der en video med din maskine, hvor det bliver vist.
Søren O 7958 7000 21-10-2024 22:55 Der må ansolut ikke være 0,5 - 1 cm. “slup” i tromlen. Ikke noget at sige til den er begyndt at støje. Søren O
RasmusC Trådstarter 194 2200 22-10-2024 09:35 Tusind tak for svar.Er der nogen sådan risiko ved at bruge den eller skal vi se at få anskaffet os en ny? Annonce
ev elmand 30486 7480 22-10-2024 09:43 Jeg plejer at sige at det lyder som toget der kommer ind på "spor 2"Jeg har skiftet lejer i mange maskiner. Tidligere modeller var med et lejekryds ( 3 benet) som var synlig når bagbeklædning blev taget af. Altså bag remskiven. Her kan man tage dette lejekryds af og skifte lejer og pakdåse. Det var muligt at gøre på 1- 1,5 time når man var øvet i det. Problemet kunne være at aksel var slidt der hvor pakdåse skulle tætne for vandet. Så kunne man købe en bøsning som blev limet på. Altså afmontere sæbeskuffe, programværk og andet som sidder i vejen.Jeg har prøvet det en gang og gør det aldrig mere. Så tag bag beklædning af og se om der er udvendig lejekryds, og kom med navn og type på maskinen, Så får du en vejledning. Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
RasmusC Trådstarter 194 2200 22-10-2024 12:38 Hej Erik,Jeg har fundet brugsforvirringen til modellen og vil egentlig helst være sikker på jeg kan finde delene inden jeg piller den fra og skiller den ad.Jeg er nok for ny i vaskemaskine gamet, men jeg forstår ikke hvor lejerne sidder. Man kan se en vejledning på dette linkhttps://www.hotpoint.co.uk/spare-parts/bom/fdg8640bseu-80857180200?srsltid=AfmBOoqr65hzuitmmtjoaUTlCZRTmRCkYIAL3SRDkLaOouBgjctwQwXKKan du sige hvilken del jeg leder efter?😅
S. Fabrin 19639 4400 22-10-2024 17:42 Lejerne sidder bag i tromlen. Du skal have det store hjul med remmen af først. Det kræver noget aftrækker værktøj, som du skal bruge for at få lejet/ lejerne trukket af. Lejerne er ikke vist på tegningerne. Måske skulle du investere i enny maskine. fase
ev elmand 30486 7480 22-10-2024 23:00 Jeg er ret sikker på at på din maskine er det næsten umulig at skifte lejer. de sidder inde i tromlen. Altså som jeg beskriver, med sæbeskuffe, programværk lugebælg og andet der er i vejen plus motor skal afmonteres.Så skrues tromle fri, og den hejses ovenud. Denne skilles så ad " midt på" hvor der en spændebånd hele vejen rundt. Så kommer du til lejerne og pakdåse / simering. Der skal desuden sættes ny pakning i hvor tromlen er samlet. Hvis du ringer til f.eks. Brøndum elektro, og opgiver E nummer på maskinen så kan de finde de rigtige dele. Er du ny på lejerep, og ikke har værktøj til det, så ville jeg købe ny maskine. Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)