Helt ny Siemens ovn vil ikke starte

Kære LDS,

Jeg håber der er nogen herinde som har mulighed for at hjælpe mig.

Vi har købt en helt ny indbygningsovn med schuko stik, som vi satte til en helt almindelig stikkontakt. 
Herefter tændte ovnen, men sikringen sprang efterfølgende på tavlen for gruppen. Herefter har vi taget schuko stikket af, for at montere det direkte i en dåse, men ovnen vil ikke tænde efter den er installeret i dåsen.
Jeg har søgt med voltmeter, og der er strøm på dåsen. Kan problemet være med kablet, eller i selve ovnen?

Håber nogen er i stand til at hjælpe med fejlfinding.
12 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hvor stor var sikringen, der sprang?
ChatGPT spørgsmål:
Hvilken effekt trækkes normalt for indbygningsovn med schuko stik
ChatGPT said:
En indbygningsovn, der er tilsluttet med et Schuko-stik (et standard europæisk stik), trækker normalt en effekt på omkring 2000-3500 watt, afhængigt af ovnens specifikationer. Schuko-stikket kan håndtere en maksimal belastning på 16 ampere, hvilket svarer til en effekt på omkring 3680 watt ved 230 volt.Hvis ovnen har en højere effekt, kræver det ofte en fast installation med et dedikeret strømudtag og en kraftigere sikring. Det er vigtigt at sikre, at den elektriske installation er i overensstemmelse med producentens anvisninger og gældende lovgivning.

Din nyindkøbte ovn har sikkert en tilslutningseffekt på 3,6 kW. Det kræver en sikring på 16A. Et billede af tilslutningen i dåsen kan måske hjælpe med en løsning.

fase
GodeVen skrev den 21-10-2024 12:06:23

Hvor stor var sikringen, der sprang?

Vores eltavle er helt ny, så den slog bare fra.

Jeg var interesseret i om sikringen var 13A eller 16A. Eller om det var HPFI-relæet, ​som mange kalder en sikring.
Annonce
GodeVen skrev den 21-10-2024 12:48:15

Jeg var interesseret i om sikringen var 13A eller 16A. Eller om det var HPFI-relæet, som mange kalder en sikring.

Det var HPFI-relæet - vi har ikke ældre fysiske sikringer (hvad jeg ved af). Relæet er helt nyt.

Hvis kablet med Schuko stik var monteret ved leveringen, må der være en fejl i appartet. HPFI-relæet skal ikke slå ud, hvis apparatet er i orden.

Du har automatsikringer som slås til efter udkobling på samme måde som et HPFI.
Hvis det er helt nyt, er de på 10, 13 eller 16A. Hvis stikkontakten sidder der, hvor der er plads til ovn, bør det være 16A. Hvis det er 10 eller 13A vil sikringen højest sandsynligt springe efter at oven har været tændt et kort stykke tid. HPFI vil normalt slå ud med det samme. I nogle tilfælde kan det slå ud, selvom ovnen ikke er i gang.
Lige et par billeder som måske kan hjælpe.

Samling i dåsen, gruppen på tavlen som slog ud, og stikkontakten hvori ovnen blev sat i til at starte med (med Schuko stik som efterfølgende er klippet af for at montere i dåsen)
230 V mellem blå og gul/grøn er ikke godt.
Hvad er der mellem blå og brun (orange)?

Der står C10 på sikringen, det er 10A, som er for lidt til komfuret.
Ovnen er afmonteret igen, derfor er der kun forsyningen her.
Mellem brun/blå står der 6
Der er yderligere 2 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis