Tynd beton - meget vand, så det flyder bedre. Hvad!?

Hej gode LDS'er,

I denne video https://www.youtube.com/watch?v=Ha7eBB57Z2E bruger folkene noget tyndt sjaske-beton til at støbe et badeværelsesgulv. Jeg har altid lært, at beton skal have en konsistens, så når man tager en håndfuld, knytter hånden og åbner den igen, så skal man på sin håndflade have en beton-kugle. Det vil sige:
- Er betonen for våd, så "glider" den ud, når man åbner hånden
- Er betonen for tør, så smuldrer den, når man åbner hånden.

Den beton, som vises på videoen, vil helt sikkert "glide" ud, hvis man udførte håndfuld-testen beskrevet ovenfor.

Men gutterne på videoen ser ud til at have styr på tingene, så jeg tænker, de har gjort et eller andet med blandingen, så den duer alligevel. Spørgsmålet er bare, hvad!?

Jeg er nysgerrig på dette, fordi jeg om ganske kort tid skal støbe noget tilsvarende, og det ser unægteligt noget lettere ud på videoen med det tynde beton, end når jeg normalt støber med mit håndfuld-testede beton. Derfor modtages jeres evt. viden om emnet med allerstørste interesse.

På forhånd tak.

Med venlig hilsen
Hjemmemekkeren
5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
jo tyndere du laver det jo ringere styrke , du får langt den bedste ved at lave det rimeligt tørt
vil du have det så tyndt som på filmen skal du bruge flydebeton , men det er ikke nemt at lave selv , der skal nogle tilsætningsstoffer til
Det er tyndtflydende pga der er tilsat plastificeringsmiddel som reducerer behovet for tilsætning af vand, eg Cebex 100, Gibco el lignende.

/BOFH 

Giv mig min kop kaffe og et serverrum!

bredker og BOFH >>

Mange tak for jeres sammenfaldende svar. Har nogen af jer erfaring med selv at blande med disse tilsætningsstoffer i en almindelig "husmands"-faldblander?

På forhånd tak for jeres ​svar.

Med venlig hilsen
Hjemmemekkeren
Det er meget nemmere at arbejde med beton som har den konsistens som du selv beskriver. Du kan nemmere skovle det, rette det af med vaterpas, lave fald osv. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
Hjemmemekkeren skrev den 21-10-2024 23:12:27

bredker og BOFH >>

Mange tak for jeres sammenfaldende svar. Har nogen af jer erfaring med selv at blande med disse tilsætningsstoffer i en almindelig "husmands"-faldblander?

På forhånd tak for jeres svar.
Ja, og gode erfaringer. Dog mest ifm undermuring og i mindre mængder med røremaskine, men også ifm delstøbning af gulv i en tilbygning. Midlet er dobbelt smart fordi man kan reducere vandmængden og får mindre svind (= stærkere beton) men samtidig er det nemmere at bearbejde. Flydebeton leveret på bil er også tilsat plastificeringsmiddel ab fabrik.

/BOFH 

Giv mig min kop kaffe og et serverrum!

Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis