Korrosionsbeskyttelse af stålsøjle i murværk

Jeg skal have placeret en HE100B stålsøjle i en mur som vindafstivning. Den bliver placeret inde i hulmuren.

Nu har jeg fået modstridende oplysninger om korrosionsbeskyttelsen. Leverandøren oplyser, at den bare kan stå med råt stål. En bygningsingeniør har sagt, at den skal korrosionsbeskyttes efter alle kunstens regler. Det vil i praksis sige galvanisering. Det skulle være de sidste nye normer eller anbefalinger.

Nu er prisforskellen temmelig stor, så derfor vil jeg sætte stor pris på, om nogen kan bidrage med en afklaring.

På forhånd tak

Med venlig hilsen

Lars K

Lars K
9 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hej Lars

Hvis der skal mures efter jernet er lagt ind, og jernet vil komme i berøring med mørtelen, så skal jernet korrosionsbeskyttes, da kalken i mørtelen ”æder” jernet.

Hvis det skal ind at ligge, uden efter opmuring er det ikke nødvendigt. Du kan dog altid købe en dåse galvafrued ( kold galvanisering ), den koser ca. kr. 75.-, og så give jernet en ordentlig omgang.
Dette gør jeg altid selv, og har aldrig givet problemer. biggrin

MVH

Murermesteren
Tak for svaret Travatin. Den skal stå i fundamentet, inden muren kommer op. Jeg giver den en omgang koldgalvanisering. Den kan også få en tur med tjærekosten for at lukke godt af. Så må det være i orden, og jeg vil med god samvittighed spare den dyre varmgalvanisering.

Mvh
Lars K

Lars K
Hej Lars

Hvad man skal og ikke skal må mange gange være op til ens samvittighed. MEN hvis det skal være efter normer og forskrifter, skal en stålsøjle i murværk beskyttes til korrosionsklasse 4 el. C4.
Det betyder i praksis, at du ikke kan nøjes med en alm. gang varmforzinkning, men at der skal stilles ekstra krav til lagtykkelser, alternativt kan den malerbehandles med et epoxysystem.

Den dag dit murværk buler ud p.g.a. en rusten stålsøjle, vil du ærge dig gul og grøn, så lad nu være med at springe over, hvor gærdet er lavest.
Det kan godt være der går lang tid, hvor det ikke kan ses, men det kommer.

Mvh. Carsten (bygningskontruktør i stålbranchen)
Hej Carsten

Tak for info.

Jeg overvejer lige igen...men når et meget velanskrevet firma her i Århus - der udelukkende lever af at levere til byggebranchen og herunder navnlig til murerbranchen - fortæller mig, at det har de aldrig hørt om, så bliver jeg jo usikker. Det er dog for dårligt, at de ikke kan give korrekte råd.

Epoxy må vel egentlig være billigere. Kan man selv klare den behandling? Eller skal der sandblæses først eller andet avanceret?

Lagtykkelser - jeg har hørt, at den tager op mod 1½ kg på pr. m i galvaniseringen, så det må da være et pænt lag!

Med venlig hilsen

Lars K

Lars K
Hej Lars

Som minimum ser vi oftest at stål i murværk kun bliver varmforzinket, med den begrundelse, at søjler bliver trukket lidt tilbage fra formuren, hvor man så kan isolere denne fra med polystyrenstrimler.

Murværksnormen foreskriver korrosionsklasse 4 (C4), som opnås enten ved maling med et 2 komponentsystem eller ved varmforzinkning + maling, som er en forholdsvis dyr løsning.

Bortset fra den rene varmforzinkning, er løsningen med 2 komponentsystemer det vi ser oftest, og der opnåås kravet C4 med 200 my maling jf. DS/EN ISO 12944-5: 2000.

Vis du vælger varmforzinkning og efterfølgende isolering, skal du være opmærksom på ved bestilling af stål, at der er krav til indholdet af silicium i stålet. Det skulle være nok at oplyse stålleverandør om, at stål skal være egnet for varmfozinkning.

Håber det kan bruges.

Mvh. Carsten
Annonce
Tak for det Carsten.

Det kan absolut bruges. Jeg tror ikke jeg gider have en nagende tvivl siddende om, hvorvidt den stålsøjle nu også har det godt derinde. Der er faktisk tale om to stålsøjler i projektet.

Jeg går derfor "hele vejen" efter dine råd, og jeg tror det bliver den forzinkede udgave.

Jeg satser også på at kunne holde søjlen væk fra muren. Herregud, den er kun 4 m lang, og der er hele 15-16 mm at rutte med til hver side, så det passer jo lige med en strimmel polystyrén...eller i hvert fald en strimmel murpap, hvis lodstokken har haft en dårlig dag.

Med venlig hilsen

Lars K

Lars K
Tak for det Carsten.

Det kan absolut bruges. Jeg tror ikke jeg gider have en nagende tvivl siddende om, hvorvidt den stålsøjle nu også har det godt derinde. Der er faktisk tale om to stålsøjler i projektet.

Jeg går derfor "hele vejen" efter dine råd, og jeg tror det bliver den forzinkede udgave.

Jeg satser også på at kunne holde søjlen væk fra muren. Herregud, den er kun 4 m lang, og der er hele 15-16 mm at rutte med til hver side, så det passer jo lige med en strimmel polystyrén...eller i hvert fald en strimmel murpap, hvis lodstokken har haft en dårlig dag.

Med venlig hilsen

Lars K

Lars K
Velbekomme, jeg er glad for, at jeg kunne hjælpe.

Det er jo altid billigst at lave det ordentligt første gang.

Mvh. Carsten

Hej Carsten

Hvor længe forventer man levetid på stål til bygninger?

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 25% rabat på epoxymaling med vores rabatkode hos Flügger.dk Koden er: LDS     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Sponsor på LDS

Flügger

Find alt til boligforvandlingen, når det kommer til maling og malerrelaterede produkter, på Flügger.dk. Få 25% rabat med koden: LDS

Se mere

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis

Se også