Gipsloft på pudset loft

Hej
Jeg har pillet Celotexplader ned, der var sømmet op i et pudset loft. Det kan ikke betale sig at pudse det igen, da der er en del revner. I stedet vil jeg sætte gipsplader op. 

1. Er det fint med forskallingsbrædder på 2,5 cm, og så sætte gipspladerne på dem?
  2. Skal brædderne være høvlede på den ene side, eller er det lige meget?
  3. Er det ikke nok med 1 lag gips?
  4. Er der andet, jeg skal tænke over? 
Jeg har ikke megen plads til at sænke loftet (5,5 cm - ellers kan jeg ikke åbne skabslåger i indbygget skab).
Glæder mig til at høre fra jer :)
Mvh Lisbeth
6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Du kunne overveje 3/4"/ 19 mm brædder. Det bedste er naturligvis at fjerne pudsen, så sparer du ca. yderligere 10 mm.

fase
Hej Fabrin - tak for hurtigt svar! 
Hvis jeg fjerner pudset, fjerner jeg så ikke samtidigt noget brandhæmmende?

Gipsen, du sætter op, er også brandhæmmende.

fase
Det er rigtig fint at sætte gipsplader op direkte under pudslaget. Der skal bare bruges lidt længere skruer. Så har du plan loft, og fuld lofts højde.
Der er 10 cm brædder over pudslaget med ca. 1 cm mellemrum. Så en gang imellem vil en skrue ikke binde i tæ, så den tages bare ud igen og flyttes et par cm. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
1000 tak for svar begge to!
Jeg har valgt at lade pudslaget blive og bruge 19 mm brædder, som du sagde, kunne lade sig gøre, Fabrin. 
Hvis ikke lige mit loft var så skævt (huset er snart 100 år gammelt), så havde jeg bestemt også fulgt dit forslag om at sætte dem op direkte på pudset, Erik. Men det er for skævt, så jeg sætter forskallingsbrædder op og retter dem op. Det kan lige være der.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Nyhed! Spartelmasse godkendt til Fermacell fra Flügger. 
Få 25% rabat med vores rabatkode hos Flügger.dk Koden er: LDS     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Sponsor på LDS

Flügger

Find alt til boligforvandlingen, når det kommer til maling og malerrelaterede produkter, på Flügger.dk. Få 25% rabat med koden: LDS

Se mere

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis

Se også