Frihængende plade til hævesænke bord

Hvis jeg har et hæve sænke bord, og godt vil ha det forlænget i L formen, med en ekstra bordplade, den er ca 50x80 cm. Hvordan kan jeg så bedst montere den på min eksisterende bordplade så den kan klare en hvis vægt, snakker en 30-50 kg fx, en stationær pc eller lign. Jeg havde overvejet og købe nogle firkantede stålprofil rør i 40x40mm 2 eller 3 mm tyk. Men hvis jeg ligger sådan 2 stænger under bordpladen ca 20% inde fra hver side, og så hele den ekstra bordplades længde bliver understøttet, og samme længde ind på hæve sænke bordet.
Ville dette så være nok til at ku bære, eller skal jeg gøre noget andet ? Det vil ikke være muligt og montere et ben tror jeg, så det skal helst være frithængende i forhold til det eksisterende bord.
6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Velkommen på lds. 
Firkantrør 40 x 40 x 2 skal nok kunne bære det, men det er måske nemmere med trælægte. 
Men ofte hænger man den stationære under bordpladen. Der er masser af beslag typer til det formål. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
En så stor belastning skal du ikke regne med at kunne få til at køre bare nogenlunde. Det rigtige er et ekstra ben. Hvis dine nuværende ben har plan forside, kan du evt. lave en skråstover på den nye bordplade. Striveren skal så have et lille hjul som kan “køre” op og ned ad det nuværende ben.

Søren O
En stationær pc på 30-50 kg?
Hvis du påtænker blot at montere de firkantrør på den eksisterende bordplade ender du med den istedet trækkes skæv så hele bordpladen er ødelagt.
I øvrigt tvivler jeg på aktuatorerne på hæve/sænke bordet kan holde til 50 kg ekstra.

Selvbygger med stort S. 
Takker for alle indput!! De var super gode. Jeg kan høre den generelle ide er at der skal en anden form for forstærkning til. Selve aktuatorene kan godt holde til det. Bordet var købt med mulighed for at have en ekstra hævesænke funktion på som en forlængelse, men den blev sparret væk, og der har bare været en bordplade koblet til i den nedsænkede tilstand.
Det er jo "bare" at prøve det. Kan motor klare må du reducere vægten. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
Hvis det er et kvalitets hæve/sænke bord, kan det ​sagtens klare den ekstra vægt, og stadig køre fint op/ned.

Lavede lidt om på min datters, med en ny bordplade, det kunne fint køre op ned, når jeg sad på det, med mine omkring 90 kg, når jeg sad på den ene ende.
Du kan ​jo lave samme test med dit, kan et klare det, kan det også klare den udvidelse du beskriver.

Og få dine firkantrør så langt ind under den eksisterende bordplade som muligt, vil mene ar 30-40 cm er minimum, men gerne mere.

Vi prøver igen, i morgen --
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis