Renovere kælderværelse

Hej Alle

Jeg kunne godt par råd inden jeg iværksætter en renovering af "gildesalen" i min kælder. Jeg ønsker at sikre at den er fornuftig for min dreng at bruge som sit værelse. Kælderen er fra 1970 og virker tør, og vi har et omfangsdræn der nok hjælper til med dette, men jeg tænker at når man først begynder at bruge den til at sove i osv. så ændrer brugsmønsteret sig også i forhold til fugt, luftkvalitet etc. Kælderværelset har udgang til have via terassedør, da kælder er på skrånende grund. 

Vægge: Der er lige nu sat træbrædder op på vægge imod terræn. Heri er der installeret stikkontakter. Jeg er dels i tvivl om der kan være fugt og jeg er også i tvivl om brændfaren ved bræddevægge. Og jeg har derfor tænkt mig at rive dem ned og få dem pudset up i noget diffusionsåbent, samt installeret ny el fræset ind i vægge. Jeg kan se at brædder som virker sunde lige nu er monteret på lægter med noget alukraft imellem. Ser i nogle ulemper ved at rive dette ned? (Se billede) 

Loft: Herudover har jeg nogle lofter, hvori der også er trukket el. Jeg antager at der er gips på noget træbeton som er lavet (Se billede af hul fra eludtag). Jeg tænkte først at det skulle ned, men går nok og overvejer om det ikke har en funktion i forhold til lydisolering, og at materialerne ikke ser brændbare ud. Så hvis en elektriker synes det er ok, tænker jeg at de bliver. Det jeg er i tvivl om, er om der kan være asbest i nogle af de materialer jeg har taget billede af? 

Radon: Derudover tænker jeg at jeg vil installere en duka ventilator med varmegenindvinding for at sikre luften udskiftes. Jeg har lige nu en digital radonmåler i kælder som ligger på ca. 60bq for sidste uge, så det er ikke kritisk med radon, men jeg vil gerne sikre at luft udskiftes alligevel, og det bliver jo nok lidt højere henover vinter. Nogen der har erfaring denne løsning?

Jeg ved det er lidt af hvert, men hvis ​i har nogle erfaringer hører jeg gerne. 

Mvh Christian
10 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg har selv revet træbeklædning på kældervægge ned. Det viste sig at træet havde det godt, da jeg fik det ned, men det er alligevel rart at have visheden. Jeg satte nye stikkontakter op bagefter - det tog mig ikke så lang tid igen. Der var i øvrigt også et trægulv som sine steder var råddent. Det kom også op.

Mit råd: væk med den træbeklædning.
Enig i vægge - det er en lukket opbygning med forsatsvæg så det skal bare væk. Den moderne løsning er pudset gasbeton/multiplade istedet for forsatsvæg med organiske materialer. Husk at bruge en diffusionsåben maling ala silikat til slutlaget, acrylmaling dur ikke i kælder.

Loft ville jeg også pille helt ned, det ser ud til at være gips under træbeton/troldtekt, der er muligvis et mellemlag til forskalling til gipsen. Afhængig af den øvrige opbygning af etageadskillelse er der muligvis forskalling over troldtekt der kan genbruges.

Der er flere tråde med brug af Duka i kælder, til ventilation i enkelte værelser er det sikkert en fin løsning. 

/BOFH 

Giv mig min kop kaffe og et serverrum!

Hvor tyk er den plade under troldtek-en ?
Synes ikke det ligner gips, - er den kun 6 - 8mm, så kunne det være noget fibercement / eternitplade, med dermed risiko for asbest    , men slet ikke sikkert.
Hvis det er, så kan du jo let tage en prøve ved lampeudtaget og sende ind til analyse, - ellers er det måske nok bedst at lade loftet sidde, malingen forhindre jo evt drys.
Mang tak til jer alle 3 for kommentarer!

@BOFH, God ide med isolering af væg, det havde jeg ikke tænkt man kunne indefra. Som jeg lige læser det er det Multipor eller Skamplus man bruger? Eller er en almindelig gasbeton plae ligeså god? Jeg kan i øvrigt se på tegninger for hus (fra 1970) at man har skrevet at ydervægge i kælder isoleres med Siporex. Men kan i se hvor i konstruktionen det er placeret i kældervæg - midten? Hvis det da overhovedet er endt med at blive gjort. 

I forhold til at pille loft ned, som du foreslår. Så er jeg i tvivl om hvorfor det bør pilles ned - og faktisk også hvad man bør sætte op i stedet? 

@djaydjay, Jeg har målt plader til 3000mm x 1200mm x 12mm. Ved ikke om det hjælper i forhold til at vurdere om det er gips eller en anden slags plade? 
Størrelsen på pladen siger ikke noget sikkert, men hvis det er gips-plader, så er minder det jo om tavlekridt, hvis man skraber en smule i en brudt kant. 
Eneste måde at blive sikker er ved at sende en prøve til analyse, - alternativt lad det sidde i fred. 

Edit:
Ved forstørrelse af billedet, så tror jeg nu nok det er gipsplader, - kunne også passe med at de på et tidspunkt var blevet træt af at se på den grå troldtek og så havde sat gipsplader under.
Det var den flossede kant af pappet på overside af pladen, der snød mig.
Annonce
CSM skrev den 18-10-2024 22:03:37

Mang tak til jer alle 3 for kommentarer!

@BOFH, God ide med isolering af væg, det havde jeg ikke tænkt man kunne indefra. Som jeg lige læser det er det Multipor eller Skamplus man bruger? Eller er en almindelig gasbeton plae ligeså god? Jeg kan i øvrigt se på tegninger for hus (fra 1970) at man har skrevet at ydervægge i kælder isoleres med Siporex. Men kan i se hvor i konstruktionen det er placeret i kældervæg - midten? Hvis det da overhovedet er endt med at blive gjort. 
Gammel gasbeton isolerer ikke ret godt men klart bedre end ingen isolering. Indvendige forsatsvæg (som man siden er gået helt væk fra pga skimmel mm) er helt sikkert lavet for at efterisolere.
Når de har skrevet det på tegningen er udgangspunktet at det sikkert er anvendt i de pågældende værelser, du kan slå et hul eller lave en boreprøve for at undersøge det når forsatsvæg er væk.

I forhold til at pille loft ned, som du foreslår. Så er jeg i tvivl om hvorfor det bør pilles ned - og faktisk også hvad man bør sætte op i stedet? 
Der vil helt sikkert blive et bedre klima i kælderen ved at pille alt det gamle ned + du er mere frigjort ift at lave ny el.

Bemærker iøvrigt også gulvtæppet - har du prøvet at trække det til side for at se hvordan det ser ud på bagsiden? Ændrer duften i lokalet sig? Samme argument med loftet.

/BOFH 

Lige en update herfra med et par billeder og et par spørgsmål.

@BOFH Ja det var egentligt det at vi skulle udskifte tæppet der fik mig til at tænke på at rykke det andet ned. Så jo det er nu røget ud, og jeg ved ikke helt hvad vi skal vælge i stedet :).

Vi har testet alt, dvs. rørisolering, puds, hvide plader og træbeton for asbest og der var ikke asbest i noget af det. Bare til info. I forbindelse med at jeg nu rykker de hvide plader ned, hvilket er super bøvlet, viser det sig at det er Fiberarmerede gipsplader fra danogips.

Og nu til nogle spørgsmålene.

1. Det viser sig at betondæk er støbt på træbeton (Se billede). Så jeg er lidt i tvivl om hvor god en ide det er at begynde at rykke det ned. Er det noget i har erfaring med? Jeg forestiller mig at det bliver super ujævnt at sætte noget nyt op på, og desuden også meget svært at få ned?

2. Jeg planlægger at sætte noget multipor eller skaltherm eller noget andet der isolerer væggen. Er der nogle ulemper ved at isolere indefra med denne type isolering - synes kun jeg læser positive indlæg.

- Og når jeg kigger på de to ydervægge er de meget forskellige. Den ene forventer jeg helt klar skal rettes op (den med rockwool). De er sat fast med noget sort stads, antager det er noget tjære. Det kan jeg jo ikke lige sådan fjerne da det sidder på beton... eller hvad tænker i?

- den anden er jeg gået lidt igang me at banke puds ned på, da jeg tænker at maling og måske også puds bør sikres at være diffusionsåbent. Men jeg kan godt være i tvivl om det er skørt og man bare burde sætte noget udenpå det?

1) Enig, underside beton vil være meget ujævn og træbeton vil sidde meget godt fast. Det gode er at nu ved du der ikke er andet gammelt "godt" skjult. Hvis man kan få forskalling ned uden at efterlade store mærker ville jeg sprøjte det med rodalon (havesprøjte) og så sprøjtemale det bagefter.
2) Korrekt, bare husk at det skal bevares som diffusionsåbent - dvs afsluttende maling ikke skal være acryl.

Væggen med det sorte kan være noget tjærebaseret for at tætne væggen? Er der dræn?? Men dog underligt at bruge det indenfor. Kan fjernes med vinkelsliber med diamantkop eller facadefræser - sviner ad h til så overvej en sugeskærm aht WAF.

/BOFH 

Edit: ift loft kan du også overveje at pudse det glat hvis det er det udtryk der er ønsket?

Ja vi har et omfangsdræn, og det virker jo egentligt til at der ikke skjuler sig noget fugt i væggene.

I forhold til at pudse lofterne - det lyder som en interessant ide! Den eneste ulempe jeg lige kan læse ved det er at det nok er dyrt, men ved ikke om det faktiske gøres lettere af at man må kunne bruge træbeton som et godt bindende underlag.

Jeg synes den gamle træbeton er for grim til at være loftet - for ujævn og mange huller. Jeg overvejede også lidt om man skulle købe nogle nye pæne hvide træbetonplader lavet af finere fibre og så genbruge forskalling. Det ville givetvis og lydisolere en smule bedre med et hulrum, omend det koster lidt lofthøjde man sparer ved at pudse. 
Jeg tror mørtel + cement i pris på materialer ender på ca det samme som forskalling, gips, strimmel og spartelmasse. Og ingenting skjult med den løsning. Jeg har ikke selv erfaring med at pudse opad men tror det er svært at få bedre underlag end nuværende ift at få det til at hæfte, der hvor det er for ujævnt kan man nok planere med samme kop på vinkelsliberen.
Tricket skulle være at pudse i tynde lag, måske en anden bruger kan byde ind her?

/BOFH 

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Køb din spartelmasse online på Flügger.dk - få leveret eller hent i butik.     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Sponsor på LDS

Flügger

Find alt til boligforvandlingen, når det kommer til maling og malerrelaterede produkter, på Flügger.dk.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis