Hej Alle
Jeg kunne godt par råd inden jeg iværksætter en renovering af "gildesalen" i min kælder. Jeg ønsker at sikre at den er fornuftig for min dreng at bruge som sit værelse. Kælderen er fra 1970 og virker tør, og vi har et omfangsdræn der nok hjælper til med dette, men jeg tænker at når man først begynder at bruge den til at sove i osv. så ændrer brugsmønsteret sig også i forhold til fugt, luftkvalitet etc. Kælderværelset har udgang til have via terassedør, da kælder er på skrånende grund.
Vægge: Der er lige nu sat træbrædder op på vægge imod terræn. Heri er der installeret stikkontakter. Jeg er dels i tvivl om der kan være fugt og jeg er også i tvivl om brændfaren ved bræddevægge. Og jeg har derfor tænkt mig at rive dem ned og få dem pudset up i noget diffusionsåbent, samt installeret ny el fræset ind i vægge. Jeg kan se at brædder som virker sunde lige nu er monteret på lægter med noget alukraft imellem. Ser i nogle ulemper ved at rive dette ned? (Se billede)
Loft: Herudover har jeg nogle lofter, hvori der også er trukket el. Jeg antager at der er gips på noget træbeton som er lavet (Se billede af hul fra eludtag). Jeg tænkte først at det skulle ned, men går nok og overvejer om det ikke har en funktion i forhold til lydisolering, og at materialerne ikke ser brændbare ud. Så hvis en elektriker synes det er ok, tænker jeg at de bliver. Det jeg er i tvivl om, er om der kan være asbest i nogle af de materialer jeg har taget billede af?
Radon: Derudover tænker jeg at jeg vil installere en duka ventilator med varmegenindvinding for at sikre luften udskiftes. Jeg har lige nu en digital radonmåler i kælder som ligger på ca. 60bq for sidste uge, så det er ikke kritisk med radon, men jeg vil gerne sikre at luft udskiftes alligevel, og det bliver jo nok lidt højere henover vinter. Nogen der har erfaring denne løsning?
Jeg ved det er lidt af hvert, men hvis i har nogle erfaringer hører jeg gerne.
Mvh Christian