Ny (?) metode til indvendig isolering

Hej! Jeg har en idé til hvordan jeg let og praktisk kan efterisolere nogle gasbeton-ydervægge indefra. Kan dog ikke se metoden beskrevet nogen steder, så tror måske ikke den er prøvet før - og det kan der være gode grunde til...?

Jeg tænker man kunne efterisolere som følger.
1. Flamingo-plader (5-7 cm) limes på gasbeton-sten (nok med fliselim).
2. Træ- eller stål-ramme (5-7 cm) monteres foran flamingo-plader, kun fastgjort i loft og gulv (flamingo-plader gennembores ikke).
3. Strømdåser og kabler monteres på rammen, og rammen fyldes med rockwool.
4. Gipsplader monteres på rammen.

Idéen med denne metode er - ift. almindelige varmvægsgipsplader - at jeg får en væg som er mere praktisk ift. montering af strøm og tungere ting som radiatorer - samt at man får lidt tykkere isolering.

Idéen er også at flamingo-pladerne kan fungere som dampspærre (de skal limes og tætnes godt sammen). Ved godt at man normalt bør have dampspærren højst en trediedel inde i væggens isolering, men gasbetonen har vist også selv lidt en isolerende effekt, så det skulle kunne fungere?

(Noget andet er så risikoen for fugt i enden af bjælkerne i etageadskillelsen, men det er vist altid en risiko ifm. indvendig isolering)
3 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
det er ulovligt at bruge flamingo , pga brandfare , medmindre der er muret indervæg
Den såkaldte varmvæg, flaminco pålimet en gipsplade er så vidt jeg kan se lovlige bare ikke i fugtige rum.

Mange hilsner Kovas,

I et diktatur må ingen sige sandheden.
I et demokrati må alle lyve.
KK Steincke.
Som jeg forstår reglerne må man gerne bruge flamingo som isolering i vægge så længe flamingoen er dækket af et ubrandbart materiale, såsom gips. Ved dog ikke om gipsen nødvendigvis skal være monteret direkte på flamingoen, men direkte på flamingoen er her jo rockwool, som også er ubrandbart.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Nyhed! Spartelmasse godkendt til Fermacell fra Flügger. 
Få 25% rabat med vores rabatkode hos Flügger.dk Koden er: LDS     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Sponsor på LDS

Flügger

Find alt til boligforvandlingen, når det kommer til maling og malerrelaterede produkter, på Flügger.dk. Få 25% rabat med koden: LDS

Se mere

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis

Se også