Montering af induktionskogeplade

Hej derude. Jeg er ved at renovere køkken og skal til at montere kogepladen. Kan det virkelig passe at der skal laves en lus oppe ved selve kogepladen hvor de 2 ledninger skal sidde sammen i nul? Men skal siide sammmen nede i udtaget? I min optik vil det jo give det samme bare at montere dem i hver sin nul.
10 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Du monterer kogepladen ved at lægge en lus (forbindelse) mellem de to klemmer 4 og 5. Den blå leder i dit tilslutningskabel forbinder du til nul i tilslutningen. Hvis der er en ledning på kogepladen, forbinder du de to ledninger, der forbundet til 4 og 5 til nullen i tilslutningen.

fase
Billedet viser jo enten eller 
Altså enten 1 leder som nul og lus imellem 4 - 5
Eller 2 leder som nul og så sidder de sammen uden for kogepladen. Der står jo også NL på den tegning. Jeg ved ikke om de har specifikke regler om det i Holland.
Det virker i hvert fald lige godt. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
Tegning nr 2 er for for Holland (NL). Den kan du godt bruge og så samle de to nulledere i nul i tilslutningen som S.Fabrin skriver.

Skal det være 100% lovligt udført (jeg snakker her om 100% efter lovens ord) så skal du anvende tegning et. Altså bruge begge nulledere samlet i tilslutningen og I enden ved komfuret forbundet til punkt 4 og med en lus. En af årsagerne er at det så tydeligt fremgår hvis man betragter forbindelserne at der anvendes én N og ikke en N1 og N2.

Fabrikanten kan have yderligere vejledninger, hvis du eksempelvis kun har én fase til rådighed og derved skal foretage samling af de to faseledere med lus som med N lederen for at producentens vejledning er fulgt og alt er 100% efter lovens ord.

Love er minimumsiveauet - men der regnes altid med en mindre mængde af folk har svært ved regler.
At tilslutte kogepladen med kun en fase og nul er ikke tilladt i DK. Reglen for det ses i Fællesregulativet.

fase
S. Fabrin skrev den 18-10-2024 15:36:54

At tilslutte kogepladen med kun en fase og nul er ikke tilladt i DK. Reglen for det ses i Fællesregulativet.

Fællesregulativet er ikke en lovgivning og kan ikke begrænse en producents vejledning såfremt produktet overholder harmoniseret lovgivning - heunder CE mærkning.

Mange kogeplader kan og må tilsluttes en fase såfremt fabrikanten tillader det.  Som du måske kan huske har jeg selv haft en tråd herinde med det.

Det er jo de færreste husstande i DK der har mere en 1 fase - primært grundet den store ældre boligmasse i storbyerne

Love er minimumsiveauet - men der regnes altid med en mindre mængde af folk har svært ved regler.
Annonce
Tak for de mange svar. Jeg er dog kommet til næste problematik. Der er simpelt ikke plads til de 2 ledninger i nul i tilslutning. Hvad kan jeg gøre der?  

Kan man samle de 2 2,5mm2 i en enkelt eller skal man op i 6mm2 ved en samling?
Du skal klippe den grå af i begge ender og så kun montere den lyseblå. Det kræver så at den omtalte lus monteres.

Buller27. skrev: Fællesregulativet er ikke en lovgivning
Nej det har du helt ret i. Men det er el-leverandørens leverings betingelser.  Og vil man have leveret el, så skal de overholdes. 
En fabrikant skriver at det kan og må tilsluttes 1 fase, men der står ikke SKAL. Samtidig står der ALTID at det skal tilsluttes efter de lokale regler. 
I andre lande har man andre systemer. 
F.eks. I England kører man med kraftigere ledninger, og så har man store sikringer i f.eks. lysgrupper. Det kan være 25 A 
De er jo så ret store i forhold til en lampe, håndmixer ell. lign. Derfor har de en lille finsikring i selve stikproppen. 

Cak skrev den 18-10-2024 21:47:11

Tak for de mange svar. Jeg er dog kommet til næste problematik. Der er simpelt ikke plads til de 2 ledninger i nul i tilslutning. Hvad kan jeg gøre der?  

Du gør bare som Erik skriver. Klipper den grå ledning af i begge ender og bruger en af stumperne til at lave den lus mellem 4 og 5.

Og så til fællesregulativet. Som Buller skriver i et svar er Fællesregulativet ikke en lov. Men som Erik skriver er fællesregulativet de forskellige forsyningers leveringsbetingelser, der lige som regler for installationers udførelse heller ikke er en lov. men regler der skal overholdes for en korrekt udført installation. Min definition af en lov er et regelsæt vedtaget af en regering. 

fase
ev elmand skrev den 18-10-2024 22:28:48

Du skal klippe den grå af i begge ender og så kun montere den lyseblå. Det kræver så at den omtalte lus monteres.

Buller27. skrev: Fællesregulativet er ikke en lovgivning
Nej det har du helt ret i. Men det er el-leverandørens leverings betingelser.  Og vil man have leveret el, så skal de overholdes. 
En fabrikant skriver at det kan og må tilsluttes 1 fase, men der står ikke SKAL. Samtidig står der ALTID at det skal tilsluttes efter de lokale regler. 
I andre lande har man andre systemer. 
F.eks. I England kører man med kraftigere ledninger, og så har man store sikringer i f.eks. lysgrupper. Det kan være 25 A 
De er jo så ret store i forhold til en lampe, håndmixer ell. lign. Derfor har de en lille finsikring i selve stikproppen. 

Formålet med Fællesregulativet er bla at sikre fornuftige og ensrettete regler så bl.a. belastning af faser i distributionsnet mm. ikke er skæv. Det er ikke betingelser man som privatperson ifm. levering af el skal overholde. Det er jo heldigvis lavet så smart at den lokale lovgivning ikke kan "overrule" EU lovgivningen - derfor er fællesregulativet et regulativ - og ikke en bekendtgørelse, forordning eller lovgivning. Eksempelvis kan der ved 1 fase i boligen være sat 16A sikringer i gruppetavlen foran ledere med egnet kvadrat - dette er lovgivning. At du har så en forbruger - eller en samlig af forbruger der opsummeret forbruger 30A er der ikke noget ulovligt i.
Men det er nok mere præcist en diskussion mellem hvad det vil sige at noget er "lovligt" - "tilladt efter fællesregulativet" og "hensigtsmæssigt". Hele diskussionen bliver selvfølgelig lidt teoretisk til tider og jeg erkender blankt at min styrke ligger i hvad forskellige standarder sige, man må og ikke må - og ikke hvad man plejer at gøre. Derfor forsøger jeg også at gøre det tydeligt under hvilke betingelser jeg udtaler mig.

S. Fabrin skrev den 18-10-2024 23:06:32

Cak skrev den 18-10-2024 21:47:11

Du gør bare som Erik skriver. Klipper den grå ledning af i begge ender og bruger en af stumperne til at lave den lus mellem 4 og 5.

Og så til fællesregulativet. Som Buller skriver i et svar er Fællesregulativet ikke en lov. Men som Erik skriver er fællesregulativet de forskellige forsyningers leveringsbetingelser, der lige som regler for installationers udførelse heller ikke er en lov. men regler der skal overholdes for en korrekt udført installation. Min definition af en lov er et regelsæt vedtaget af en regering. 

Lovgivningen dækker nu også de ting en fast instalaltion skal overholde - fx mht ledertværsnit, byggevareforordningen og alt det andet. BEK nr 1082 af 12/07/2016 er lovgivning - derfor er overholdelse af de standarder der henvises til også. 

Eksempelvis hville det kræve et kabel med 4mm2 ledere at tilslutte mange kogeplader til én fase hvis fabrikantens monteringsvejledning skal overloves til punkt og prikke desuagtet at der i den faste installation kun er 2,5mm2. Hvilket jo rent teknisk virker lige voldsomt nok - men så har den aut. el-installatør og producenten deres på det rene. Og i en el-syns rapport burde det (hvis den der foretager el-synet ellers gør sit arbejde) få en anmærkning.

Buller du skriver godt nok meget vrøvl. Undskyld min direkte facon. 
Du sprang elegant over det med at i alle monterings anvisninger står der at det skal monteres efter de gældende lokale regler.  

Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis