Lys slukker når motoren tænder

Hej,

Jeg har en Renault Megane 1, som har fået det problem at forlys, baglys og instrumentbrætlyset slukker når motoren tænder. 

I lang tid har de nævnte lys været et stykke tid (10-60sekunder) om at tænde efter motoren er startet, men de har altid tændt. Jeg har også observeret noget flimren, inden de stod helt af. Så jeg tror det er en løsforbindelse et sted. 

Alt lyser dog når tændingsnøglen står på "ON" og jeg kan også tænde forlygterne på ratstammekontaken (det tænder dog ikke instrumentbrættet og baglysene), så relæerne til disse lys lader til at være ok.

Jeg tænker at der er en "omfordelerkomponent" af en art der tager signalet fra ECU'en "Motoren er tændt" og sender videre til de relæer der styrer de nævnte lys og som nu ikke får signalet fra ECU'en. 

Er der nogen der ved hvad sådan en komponent hedder og hvor den sidder?

Eller har nogen et andet bud på hvad der kunne være galt?
6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Før du skiller noget ad, så udlæs lige fejlen.
Kan godt se din pointe med ECU, men et relæ er en sliddel. Mål evt. om der kommer styrestrøm til relæet, når lyset ikke tændes - måske er spænding for lav til at det slutter.

Ja, det kan selvfølgelig der er noget på fejludlæsningen, nu da det er blevet permanent. Men jeg tænker at det er flere relæer til de forskellige lys der så skulle fejle synkront, hvis det er et relæ-problem. Så styrestrømmen må komme til de forskellige relæer fra ét sted. Så vidt jeg kan se er der mange komponenter der er forbundet til ECU'ens "motor tændt"-signal og de komponenter (f.eks injektionsdyser) virker med motoren tændt, så derfor tænker jeg at der er et "mellemled" der videresender ECU'signalet til det relæer der styrer de nævnte lys. Og det mellemled eller forbindelsen til det fra ECU'en er problemet.
Prøv at måle spændingen på et af lysrelæerne, uden og med motoren kørende. Hvis relæerne er spændingskritiske, og spændingen med motoren kørende er for lav trækker relæerne måske ikke.
Jeg har altid troet at ECUen kun havde styring af motoren at gøre.

Alle besparelser omregnes til fl. rødvin👍
Ecu styrer ganske rigtigt  motoren,  Bcm styrer resten.
Ok, det kan godt være det ikke har noget at gøre med ECU'en så. 

Det der sker er at når nøglen drejes til "ON", så tænder alle lys samt instrumentbrættet, når så nøglen drejes videre og starter-motoren drejer, så slukker alt og når så nøglen slippes og drejer tilbage burde lys og instrumentbræt så tænde igen, hvilket så ikke sker. 

Måske ledninger til de lysrelæer sidder direkte på tændingen på ratstammen og der så er en kontakt indeni der er blevet slidt og derfor ikke slutter når nøglen "går tilbage" fra start? Eller det er ledningen/signalet fra tændingen til "BCM" der ikke fungerer.

"body control unit" er jeg ikke stødt på før, men det lyder til at have noget med det at gøre, hvis jeg har den på bilen.

Bilen er 22 år, så det kan godt være der er nogle -i dag almindelige- komponenter den ikke har. 

Men tak for det input fra jer begge.

Sæt et multimeter på styrestrøm på de anførte relæer, er der ikke forskel her, så check stel. Hvis det også er ok, må fejlen komme et andet sted fra. Hvis relæernes forsyning kommer fra tændings låsen, og forsvinder når du starter og drejer nøglen tilbage, tyder det på en dårlig forbindelse her. Ved start skal lys, mv. slukke, men selvfølgelig ikke det motor-relaterede.
 Obs - nogle (ældre) biler kører med minus styring - sikkert ikke aktuelt for din, men check også.
Pil evt. minus polen af og giv tændings låsen en god gang motion. 

Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis