Tæring af vandrør til fjernvarme?

Vil det give problemer med tæring hvis i dette tilfælde, hvor der skrues en messing fitting fast på en galvaniseret vinkel?

Det hele er en overgang fra pexrør til gamle 11/2 tomme stålrør som fører op til 1 salen.

Hvad kan der konkret bruges i stedet for? 

Venlig hilsen

Mads
9 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
messing giver ikke problemer , men det gør derimod det galvaniserede
du skal bruge sort fitting til varmeinstalation
Tak, men de gamle hovedrør er jo også stål og kan tære..?

Venlig hilsen

Mads
Du kan uden problemer bruge både messing og galvaniserede fittings til din varmeinstallation. Det er noget helt andet når der er ilt i det vand som løber i rørene.
Det er altid en god ide at “stjæle” fjernvarmevand til at efterfylde varmeanlægget. Fjernvarmevandet er iltfrit, og beskytter mod tæring. Har du direkte fjernvarme må du ikke efterfylde med “vandværksvand”.

Søren O
Søren O skrev den 17-10-2024 15:57:42

Du kan uden problemer bruge både messing og galvaniserede fittings til din varmeinstallation. Det er noget helt andet når der er ilt i det vand som løber i rørene.
Det er altid en god ide at “stjæle” fjernvarmevand til at efterfylde varmeanlægget. Fjernvarmevandet er iltfrit, og beskytter mod tæring. Har du direkte fjernvarme må du ikke efterfylde med “vandværksvand”.

galvaniseret er bandlyst til varme , det er kun til brugsvand

Nu er jeg forvirret..

Venlig hilsen

Mads
Annonce
Søren O skrev den 17-10-2024 15:57:42

Jeg har set flere installationer, udført af VVS folk, hvor der er anvendt div. fittings, også galvaniseret - derfor støtter jeg ovenstående svar, indtil andet er bevidst.
Når fjernvarme selskaber kobler sig på, checker de vel heller ikke folk konstruktioner, som sådan ?? 

@Bredker
Du er på vildspor. Kig f.eks. på rør og fittings med pressamling. Der kan jeg ikke finde sorte rør, med der står tydeligt forzinkede rør til varmeanlæg. Til brugsvand bruges rustfrie rør.

Søren O
Okay. vandet til Centralvarmen tilfører jeg direkte fra vandværket, desværre. Så risikoen for tæring i  den galvaniserede firling samt resterende gamle jer rør er vel større?

Jeg ved ikke helt hvad der ellers kunne erstatte den galvaniserede fitting eller messing fittingen til pex. Måske det går an , som det er nuværende opsætning?

Venlig hilsen

Mads
Så stort er problemet ikke ved efterfyldning med vandværksvand på varmeanlæg, for efterhånden forsvinder ilten.Ved anlæg med en utæthed, hvor der jævnligt skal efterfyldes, sker der betydelig tæring. Du bruger bare de dele du har fundet.

Søren O
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis