Opretning af spær.

Jeg skal have lagt et nyt Cembrit B7 tag på et lille hus fra 1960.
De gamle sakse-spær er naturligvis ikke helt lige.
Jeg kan se man anbefaler at skyde spærtræ på siderne af de gamle spær.
Mine spær er ikke lige i siderne men runder lidt fra naturens side. Ydermere er der skrå brædder på siderne som gør at der skal fræses eller saves en del i det nye spærtræ.
Mit spørgsmå går på om jeg bare kan ligge en nyt taglægte på oversiden af det gamle spær og bare klodse de op de steder der er brug for det?

Hvordan retter man i praksis sådan en tagflade op så tagryg og tagfod bliver vandret...?

2 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Allerførst skal du afgøre, hvor stor uligheden er, for at afgøre, om det er nødvendigt at rette op på taget. Derefter kan du afgøre, om det er nok at klodse lægterne op eller der skal rettes op med påforing af spærene. Til det bruger du en snor. Hvis du kikker på forskellige tagkonstruktioner, ser du ikke om de er vandrette. Du ser om de er lige.

fase
At der er en runding, bomkant, på dine gamle spær er ikke nødvendigvis et problem, bare det nye spærtræ har har noget lige at ligge an på nogle steder, måske 50% af fladen, så er det fint. Så sørger du bare for at skrue det der, evt. give det et par gevindstænger, hvis det skal være rigtigt fint.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis