Hej derude,
I forbindelse med at jeg har bestilt nye vinduer og døre, har jeg brug for lidt input i forhold til enten at renovere eksisterende udvendig træbeklædning og isolering eller helt udskifte det med en ny opbygning i træ.
Jeg har vedhæftet billede af hvordan det ser ud nu. Jeg er generelt træt af udseende på det og vil gerne have udskiftet med trælister. Derudover er det meget tyndt (dybde på 10-11cm). Den nemme metode må være at fjerne den udvendige træbeklædning, indsætte noget mere effektiv isolering og sætte ny træbeklædning på.
Jeg overvejer dog at fjerne det gamle helt og lave en ny opbygning i træ, hvor dybden skal matche i forhold til muren 26-27cm. Forsøgt illustreret på billede.
Så mit spørgsmål er nok, hvad giver bedst mening? Og hvis det er løsning to, hvordan bør en opbygning se ud? 2 lag gips, dampspærre, isolering, vindtæt lag og lister? Derudover, hvordan isolere jeg indvendigt i forhold til træremmen der går på langs af bygningen? I dag er der ikke noget isolering bag krydsfineren, som er monteret direkte på rem (markeret med grønt).