Pris på ventilationsanlægækkehus

Nogen er kan komme med et skud på, hvad det vil koste at etablere ventilation i et rækkehus på 106 m2. 

Loftet er let tilgængelig, da der er forholdsvis høj taghældning. Der er kombineret stue/køkken, soveværelse, 2 yderligere værelser, bad, bryggers og forgang. Bryggers og forgang er stort set ud i et - kun adskildt af en dør.

Det skal være i ordentlig kvalitet/materialer og tilpas lyddæmpet. ​Loftet et rustikbrædder.

Hvis nogen tillige kan anbefale nogen til at lave det, er det bare super.

​Rækkehuset er belliggende i Nørrsundby ved Aalborg.

7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Vi fik installeret et Genvex anlæg for et par år siden. 108 m2. Bryggers, køkken, stue, bad, 3 værelser, indgang nr. 2. Tag med 25˚ hældning. 55000 kr. inkl. montering. 

@Jakob M. Hvordan blev rørene isoleret?
GodeVen skrev den 05-11-2024 13:11:22

@Jakob M. Hvordan blev rørene isoleret?

Nogle rør blev ​lagt ned i den isolering der er på loftet. Andre med isoleringsstrømper.

Hvor tyk er isoleringen i strømperne?
Jeg byggede hus for lidt over 25 år siden, hvor jeg bestilte ventilation med varmegenvinding (traditionel Genvex). Det var før det blev almindeligt, og jeg viste ikke rigtigt noget om det. Den eneste klage jeg har, er at rørene blev lagt over husets isolering med 50 mm isolering om rørene. Det er for lidt. Meget af varmen forsvinder inden luften har nået varmeveksleren, og meget forsvinder fra veksleren til indblæsning.
GodeVen skrev den 05-11-2024 13:55:12

Hvor tyk er isoleringen i strømperne?
Jeg byggede hus for lidt over 25 år siden, hvor jeg bestilte ventilation med varmegenvinding (traditionel Genvex). Det var før det blev almindeligt, og jeg viste ikke rigtigt noget om det. Den eneste klage jeg har, er at rørene blev lagt over husets isolering med 50 mm isolering om rørene. Det er for lidt. Meget af varmen forsvinder inden luften har nået varmeveksleren, og meget forsvinder fra veksleren til indblæsning.

Jeg oplever ikke stor forskel i temp. af den luft der bliver blæst ud fra køkken og badeværelse til hvad jeg kan aflæse i applikationen. Ej heller er der stor forskel i temp. på ud- og indblæsningsluften. Ofte er den under 1 grad..

Jeg har har selv lagt ekstra isolering på alle rørene. Også dem der var skåret ned i den eksisterende loftsisolering.
Annonce
Min erfaring er den mindste løsning er godt nok og man undgår alle mulige andre problemer. Emhætte egen udblæsning. Udsugning på badeværelse og indblæsning køkken. Hvis i ryger i et rum så ekstra udsugning.
larsen56 skrev den 29-11-2024 20:18:38

Min erfaring er den mindste løsning er godt nok og man undgår alle mulige andre problemer. Emhætte egen udblæsning. Udsugning på badeværelse og indblæsning køkken. Hvis i ryger i et rum så ekstra udsugning.

Det kommer an på hvad du mener med den “mindste løsning”. Og hvad er godt nok?

Jeg tror de fleste med et ventilationsanlæg har udsugning i badeværelse, køkken og evt. bryggers. Indblæsning i de resterende rum.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis