Materiale på undersiden af spær mod krybekælder

Hej,
Jeg skal til at lave isolering mellem gulv spær og vil høre om hvilken materiale er bedst at bruge til st holde fugten fra gulv spærene og holde på isoleringen ? Jeg har hørt om cembrit fibercement plade eller noget dampspærfolie som virker kun den ene retning ? Hvad foreslår i ?

PS. Vi skal ikke diskutere om krybekælder er godt eller ej. Projektet er meget langt og har behov for råd hvordan jeg bedst kan gøre det under disse omstændigheder.

/john
9 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Du skal have noget åndbart, der må ikke være en dampspærre på den kolde side af isoleringen.

Jeg har også krybekælder, en del af det er isoleringen bare holdt på plads af trælister, og her er ingen dampspærre.

og en andel del er der brugt  25 mm hårde bats ned mod krybekælderen, her er der dampspærre på den varme side.

For mig ser det ud til begge dele fungere som de skal.

Hvis du vil havde faste plader kunne HUNTONIT Undertag  plader måske være en mulighed ??

Vi prøver igen, i morgen --
je_ns skrev den 16-10-2024 13:53:02

Du skal have noget åndbart, der må ikke være en dampspærre på den kolde side af isoleringen.

Jeg har også krybekælder, en del af det er isoleringen bare holdt på plads af trælister, og her er ingen dampspærre.

og en andel del er der brugt  25 mm hårde bats ned mod krybekælderen, her er der dampspærre på den varme side.

For mig ser det ud til begge dele fungere som de skal.

Hvis du vil havde faste plader kunne HUNTONIT Undertag  plader måske være en mulighed ??

Tak Jens, jeg håber jeg har ret der skal dampspære på den varmeside dvs over spær mod gulv. Skal lige tjekke den huntonit plade. Hvad med det folie der forhindrer luft at gå op  men tillader den anden vej ?

Jeg kiggede på HUNTONIT undertag plader men kan ummidelbart ikke finde noget om andre bruger dem til krybekælder, hvilken side skal de vende mod jorden ? Som jeg skrev tidligere så forventer jeg at der skal dampspærre på den varme side hvis jeg laver denne løsning ?

Hvad er ulempen at have gulv spærene blottet og så bare isoleringen fast med nogle lister på siden af bjælkerne ?
Der er ingen hverken plader eller dug der forhindrer dine gulvstrøer i at blive fugtige. Det gøres ved masser af ventilation gennem krybekælderen.

Selvbygger med stort S. 
Godt, ventilationen er klaret med 100mm huller flere steder. Så er det bare hvilken løsning der skal vælges for at holde på isoleringen, Huntonit pladerne ser nemme at arbejde med. Er det korrekt med dampspæren på den varme side ?
Annonce
Huntont er ok at holde isoleringen, men en rulle fintmasket hønsenet er både billigere og holder skadedyr ude.

Selvbygger med stort S. 
Superdiy skrev den 16-10-2024 18:42:20

Huntont er ok at holde isoleringen, men en rulle fintmasket hønsenet er både billigere og holder skadedyr ude.

Vil det her fungere ?

https://www.harald-nyborg.dk/rancho-volierenet-60-cm-5-m-6-mm-galv
Jeg har brugt fibertex ukruds dug - om det er optimalt kan jeg ikke sige, men det er åndbart, nemt at opsætte og ruster ikke. Det kan hønsenet til gengæld med tiden, hvis luft fugten stiger ( især sommer ) . under dugen er viklet 1,5 mm galv. tråd i zig zag mønster, for at minimere nedhæng. Damp spærren ligger lige under gulvet brædderne og er tag underpap, da jeg ikke tør bruge plast folie. Vil mene dine sokkel riste skal holde mus og rotter ude.

cdp skrev den 17-10-2024 18:45:19

Jeg har brugt fibertex ukruds dug - om det er optimalt kan jeg ikke sige, men det er åndbart, nemt at opsætte og ruster ikke. Det kan hønsenet til gengæld med tiden, hvis luft fugten stiger ( især sommer ) . under dugen er viklet 1,5 mm galv. tråd i zig zag mønster, for at minimere nedhæng. Damp spærren ligger lige under gulvet brædderne og er tag underpap, da jeg ikke tør bruge plast folie. Vil mene dine sokkel riste skal holde mus og rotter ude.

Galvaniseret tråd som sidder tørt holder de næste 300 år. Det gør din ukrudtsdug ikke.

Hvis du med tag underpap mener undertag så er det ikke damptæt og derfor uegnet.

Selvbygger med stort S. 
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis