Klemmeterminaler på LK Opus 66 - Hvordan dælen virker de?

Hej LDS!

Jeg skal til at montere et par udvendige Laurits Knudsen Opus 66 udvendige stik på væggen i køkkenet, men jeg kan simpelthen ikke regne ud hvordan klemmeterminalerne virker. 

Jeg trykker "knappen"  ved terminalen ind og forsøger at indføre ledningen, men hullet er slet ikke stort nok til de 1,5mm ledninger. Langt de fleste kobbertråde kommer ikke med ind i terminalen. 
Hvis jeg endelig kan få dem nogenlunde ind og slipper knappen, kan ledningen relativt let trækkes ud af terminalen igen. Er der nogen der kan hjælpe med med hvad hulen jeg gør forkert? 

Jeg har vedhæftet et par billeder af hullerne til stikkene, hhv. uden at trykke på knappen og mens knappen er trykket ind. Som man kan se er der ikke mere en 2 mm at få ledningen ind i når knappen er trykket ind.

De bedste hilsner
Kenneth
7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Kobbertråde og ledninger.... Hvad er det du prøver at montere? Der må ikke bruges ledninger i den faste installation.
Prøv lige at tage et billede af dåsen og kablet i stedet.

Selvbygger med stort S. 
Det du gør forkert, når du vil montere mangekorede ledninger, er at du skal forsyne ledningen med uisolerede terminalrør, så det bliver som en ledning. Du skal bruge 15 mm lange terminalrør, som presses med en dertil hørende tang. Mangekorede ledninger i den faste installation er lovligt, når dimensionen passer. Her 1,5 mm2​​​​
Terminalrør

fase
S. Fabrin skrev den 16-10-2024 11:55:07

Det du gør forkert, når du vil montere mangekorede ledninger, er at du skal forsyne ledningen med uisolerede terminalrør, så det bliver som en ledning. Du skal bruge 15 mm lange terminalrør, som presses med en dertil hørende tang. Mangekorede ledninger i den faste installation er lovligt, når dimensionen passer. Her 1,5 mm2
Terminalrør

Perfekt! Tusind tak for det S. Fabrin. Det giver jo god mening. Jeg kan se de har dem i Bauhaus så jeg må lige ud forbi og hente en pakke. 

Det du gør forkert, når du vil montere mangekorede ledninger, er at du skal forsyne ledningen med uisolerede terminalrør, så det bliver som en ledning. Du skal bruge 15 mm lange terminalrør, som presses med en dertil hørende tang. Mangekorede ledninger i den faste installation er lovligt, når dimensionen passer. Her 1,5 mm2
Terminalrør

Nu var jeg i Bauhaus og købe terminalrør, men de kan simpelthen ikke komme ind i stikdåsen heller. Hullet der åbner sig er nærmest ikke-eksisterende når man trykker knappen til terminalen ind. Hvad gør jeg forkert med dem her? Jeg har forsøgt at ringe til LKs kundeservice, men de nægter pure at svare på spørgsmål fra private.

Har du prøvet en ledning med massiv kobber kan monteres ?

Vi prøver igen, i morgen --
Annonce
Kænned skrev den 16-10-2024 14:04:57

Terminalrør

Nu var jeg i Bauhaus og købe terminalrør, men de kan simpelthen ikke komme ind i stikdåsen heller. Hullet der åbner sig er nærmest ikke-eksisterende når man trykker knappen til terminalen ind. Hvad gør jeg forkert med dem her? Jeg har forsøgt at ringe til LKs kundeservice, men de nægter pure at svare på spørgsmål fra private.

Jeg har regnet det ud nu. Man skal stikke ledningen ind i terminalen uden at trykke på knappen. Når den er inde skal man trykke knappen ind og trykke ledningen det sidste stykke ind og så slippe knappen. Så kan ledningen komme ind, og rent faktisk sidde fast. 

Hvis LK havde gidet at lave en beskrivelse, YT video eller bare en eller anden form for installationsguide havde det godt nok været noget lettere. De kunne også bare besvare mit spørgsmål da jeg ringede til dem, så kunne de have sparet mig for en hel del tid...

Det er fint at det virker for dig nu. Men det er nu ikke den metode jeg har brugt. Jeg "putter" dem bare ind, uden problemer. Er det med terminal rør kan det være en hjælp at bruge en spidstang så man får fat tæt på røret, så den bløde leder ikke bøjer.. 
Klemmer er mest beregnet til stive ledere, som er det normale til fast installation. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis