Afretning af skævt tag

Hej LDS'ere
Følgetonen fortsætter. Vores spær er efter 200 år blevet lidt skæve. Vi skal som bekendt have ståltag på og derfor skal de "rettes op". Vores tømrer foreslog at montere spærlægter på hver side af spærene. Spærlægterne skal naturligvis sidde lige. I den forbindelse nævnte han noget med at vi skulle trække snore og planen er egentlig at han kommer forbi og gør det. Han har dog først tid i november og vi vil gerne i gang. Er der en der kan forklare princippet i hvordan vi afretter efter snorene og kan det i givet fald gøres lidt ad gangen?

God dag.
5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Lidt ad gangen absolut nej. Du bliver nødt til at lave en side ad gangen. Du trækker en snor fra den ene ende til den anden og klodser lægterne op så de passer med snoren. Afstanden mellem lægterne måles med en ko. Ja, det hedder en ko og består af en stykke lægte med et par stykker lægte placeret med afstanden mellem de ny lægter. Så er du fri for at måle hver gang. 

fase
S. Fabrin skrev den 16-10-2024 08:54:54

Lidt ad gangen absolut nej. Du bliver nødt til at lave en side ad gangen. Du trækker en snor fra den ene ende til den anden og klodser lægterne op så de passer med snoren. Afstanden mellem lægterne måles med en ko. Ja, det hedder en ko og består af en stykke lægte med et par stykker lægte placeret med afstanden mellem de ny lægter. Så er du fri for at måle hver gang. 

Nu er det spærene trådstarter vil rette op. Din metode med klodser under lægterne er ok hvis taget ikke er meget skævt, men med et 200 år gammelt tag ender man med at bruge 1000'vis af kroner på plastklodser.

Det er noget nemmere at rette et meget skævt tag op ved at fore på spærene som Tannermann's tømrer foreslår så lægterne har noget der er lige at ligge på.

Jeg er fuldstændig enig i at der skal laves en hel side af gangen. Kun at lave en del af gangen er dømt til at blive skævt, og 3x så besværligt.

Att. trådstarter. Det er ikke svært at rette et tag op, men hvis man slet ikke ved hvordan det gøres er det nok en god ide at vente til tømmeren har tid.

Selvbygger med stort S. 
Superdiy skrev den 16-10-2024 10:04:21

S. Fabrin skrev den 16-10-2024 08:54:54

Nu er det spærene trådstarter vil rette op. Din metode med klodser under lægterne er ok hvis taget ikke er meget skævt, men med et 200 år gammelt tag ender man med at bruge 1000'vis af kroner på plastklodser.

Det er noget nemmere at rette et meget skævt tag op ved at fore på spærene som Tannermann's tømrer foreslår så lægterne har noget der er lige at ligge på.

Jeg er fuldstændig enig i at der skal laves en hel side af gangen. Kun at lave en del af gangen er dømt til at blive skævt, og 3x så besværligt.
Præcis det vi vil gøre. Nogle ​skal rettes op med en god portion så klodser enkelte steder er ikke en mulighed. Der ville skulle klodser under alle brædder. OK, forstået - ​vi venter til han har tid (:

Att. trådstarter. Det er ikke svært at rette et tag op, men hvis man slet ikke ved hvordan det gøres er det nok en god ide at vente til tømmeren har tid.

Jeg er af gode grunde ikke gået ind i, hvordan der skal rettes op, af den simple grund at det kræver kendskab til, hvor store ujævnhederne er. Om det skal gøres med påforing af spær eller opklodsning med et par stykker pap er et spørgsmål, der skal af gøres på stedet og ikke ved spørgsmål her. Jeg ville overlade det til tømreren. ​

fase
S. Fabrin skrev den 16-10-2024 10:35:25

Jeg er af gode grunde ikke gået ind i, hvordan der skal rettes op, af den simple grund at det kræver kendskab til, hvor store ujævnhederne er. Om det skal gøres med påforing af spær eller opklodsning med et par stykker pap er et spørgsmål, der skal af gøres på stedet og ikke ved spørgsmål her. Jeg ville overlade det til tømreren.

Helt afgjort ved påforing af spær. Takker!

Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis