Er 11mm OSB plade for tynd til vægge?

Hej, 

Jeg skal til at sætte vægge på mit skur. Jeg har sat lægter med max 600mm afstand. Jeg havde egentlig tænkt at bruge 11mm OSB plader, dog synes jeg dog efter at sætte et test stykke på at det er nemt at få til at bevæge sig.

Er 11mm alt for tyndt? Vil 15 eller 18 være bedre? Der er stadig en del forskel på prisen. 

Mit loft bliver stadig 11mm, så de plader jeg har hentet går ikke til spilde. 

(Isoleret, opvarmet og med dampspærre)
4 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hvis de er fastgjort ordentligt til den bagvedliggende konstruktion er de rigeligt stive.

Selvbygger med stort S. 
Superdiy skrev den 15-10-2024 22:09:18

Hvis de er fastgjort ordentligt til den bagvedliggende konstruktion er de rigeligt stive.

Jeg skruede et stykke på (30x122), med 6 skruer, 2 på hver lægte. Hvis jeg presser ind mod væggen så bevægede den sig der hvor der var mellemrum. Der er cirka 60cm mellemrum mellem lægterne horisont.

Tykkelsen kan jo også have betydning hvis man gerne vil skrue ting op, og ikke være bundet af at ramme stolperne bag.

Jeg brugte 18 mm tagkrydsfiner i mit hobbyrum, af samme årsag, dejligt bare at kunne skrue ting op, hvor man synes.
Jeg gav det hvid pigmentering, og derefter gulvlak (Junkers begge dele)

Vi prøver igen, i morgen --
Jeg skifter taktik.

Jeg skifter mine 11mm retkantet OSB ud med 12 med fer og not til loftet. 

Derudover tager jeg 18mm OSB til vægge også tg1. Jeg vender dem lodret i stedet for horisontalt som var planen før. Så kan jeg bare skrue ting på. 

Jeg overvejer om jeg skal smide gips på væggene, så det bliver en glat facade eller evt. slibe dem og male. 

Tak for hjælpen :⁠-⁠)
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Nyhed! Spartelmasse godkendt til Fermacell fra Flügger. 
Få 25% rabat med vores rabatkode hos Flügger.dk Koden er: LDS     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Sponsor på LDS

Flügger

Find alt til boligforvandlingen, når det kommer til maling og malerrelaterede produkter, på Flügger.dk. Få 25% rabat med koden: LDS

Se mere

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis

Se også