Elmotor i står

Hej min varmepumpe (der fordeler fjernvarme i huset) er gået i står og jeg tror det har noget at gøre med at kondensatoren er for gammel. Jeg har vedhæftet et billede af kondensatoren. Mit spm er, skal jeg erstatte den med præcis den samme kondensator eller kan det være noget lignende, og hvordan finder jeg noget lignende?

VH
Marwa
10 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Prøv med en tilsvarende i ca. samme str. - er den væsentlig mindre vil den sikkert heller ikke starte, en for stor vil ( tror jeg ) forskyde magnetfeltet, og give brum.
Er det en blæser til varmekanaler ?

Du skal have samme størrelse. altså 8 yF ( mikrofarad) og samme eller større Volt. 
Både ved for lille og for stor vil der komme for stor strømforbrug i en af viklinger. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
cdp skrev den 14-10-2024 22:45:34

Prøv med en tilsvarende i ca. samme str. - er den væsentlig mindre vil den sikkert heller ikke starte, en for stor vil ( tror jeg ) forskyde magnetfeltet, og give brum.
Er det en blæser til varmekanaler ?

Tak for svar, ja det er en blæser/fordeler 

ev elmand skrev den 15-10-2024 00:04:11

Du skal have samme størrelse. altså 8 yF ( mikrofarad) og samme eller større Volt.
Både ved for lille og for stor vil der komme for stor strømforbrug i en af viklinger.

Tak for svar, prøver at finde noget lignende

Annonce
Mange tak for hjælpen. Nu har jeg købt denne, men vil lige høre hvordan tilkobler man den med de to ledninger (billeder vedhæftet), er det lige meget hvilken farve (sort/hvide) der er tilkoblet til hvilken side på kondensatoren?

VH
Marwa
Ja, det er ligemeget hvilken farve der kobles til klemmerne.

fase
Mange tak
jeg Troede at den kondensator jeg købte var med 2 hoveder, men den er åbenbart med 4, kan man stadig bruge den når der er to ledninger?
Jeg er ret sikket på at klemmer hører sammen 2 og 2. Så du kan stadig bruge den. 

Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis