Returbegrænser

Hej alle! Jeg er skiftet fra radiatorer til gulvvarme i hele huset og skal have indstillet fjernvarmeunit til det. Jeg her fulgt anvisningerne fra Termix og sat fremløb til 25-38 grader osv, men er i tvivl om returbegrænseren. Hvad skal den sættes på for at have så stor afkøling som muligt? Kan se i en guide at de sætter den lig med den øvre grænse på fremløb, altså 38. Er det rigtigt?

Har en ecl 110 hvis det spiller en rolle. 
Tusinde tak for hjælpen
3 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det kommer helt an på hvilken temperatur din gulvvarme reelt kommer til at køre med. Returbegrænseren er kun en sikkerhed hvis noget er galt, men sæt den så lavt som muligt. Du vil få højere returtemper ved større varmebehov (når det bliver koldt), hvis ikke fjernvarmeselskabet ikke hæver deres fremløbstemperatur.

Søren O
Søren O skrev den 14-10-2024 19:56:03

Det kommer helt an på hvilken temperatur din gulvvarme reelt kommer til at køre med. Returbegrænseren er kun en sikkerhed hvis noget er galt, men sæt den så lavt som muligt. Du vil få højere returtemper ved større varmebehov (når det bliver koldt), hvis ikke fjernvarmeselskabet ikke hæver deres fremløbstemperatur.

Pt holder vi varmen ved fremløb på 25-26. Skal jeg sætte returbegrænseren lavere end det? Tak for hjælpen 

Hvis du sætter returbegrænseren for lavt, kommer du til at mangle varme. Du kan sikkert aflæse den aktuelle returtemperatur på din fjernvarmemåler.
Det er ikke meningen at du skal justere returbegrænseren “i tide og utide”, men sæt den “så højt” at du ikke behøver at justere på den.
Den laveste afkøling får du ved et godt indreguleret anlæg, hvor temperaturen i blandesløjfen/fordelerrørene ikke er højere end nødvendig, samt samme temperatur i alle rum - eller luk dørene.

Søren O
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis