Tilslutte indbygningsovn + kogeplade

Hej, Jeg har tilsluttet ny kogeplade/ovn. Begge 230V. Jord og nul giver sig selv, men har givet ovn og kogeplade hver sin fase (brun og sort)                                                                                                                     Mit problem er, at når jeg rører begge apparater samtidig på metallet kan jeg mærke en vibration og kogepladen brummer lidt. Jeg har ikke selv jordforbindelse (vinylgulv).Jordforbindelsen ser ud til at være skruet ok sammen. Virker lidt mistænkeligt synes jeg ? Samme tilslutning forsyner også opvasker og køl/frys. Kan 16 amp sikring trække det ? Tidligere ejer har godt nok kørt med det, men med et alm. komfur. Input tages imod med kyshånd, træt af færdigmad :-)
7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Kogeplader tilsluttes normalt med 2 faser, nul og jord. Den tredje fase bruges så til ovn, opvasker og måske køl/frys. Jordforbindelsen skulle gerne give same potentiale på kogeplade og ovn. Kogepladen skal ikke brumme fordi du rører ovn og kogeplade. Kogepladen skal ikke brumme fordi du rører den. Kan du ikke vise billeder at tilslutningerne.

fase
Jeg har kun to faser at arbejde med udefra + jord og nul, 4 ledere ialt. Ovnen er med stik og så er der 3 ledere fra kogepladen, men i større tværsnit, 2,5. Tænker jeg hellere må få fat på en elektriker, jeg synes det er mange watt til 2 faser. Jeg kunne godt tage et billede men det er svært at se hvad der er hvad i ormegården
Uanset om ovnen er med stik har den jordforbindelse, hvis den er rigtig forbundet. Din kogeplade kan ikke køre med fuld effekt, hvis det er en med fire plader. Selvom ledningerne ligner en ormegård er et billede ok.
Er der ikke en mulighed for 3 faser, nul og jord i installationen. Hvor mange sikringer er der i gruppeafbryderen?

fase
Har denne afbryder eller automatsikring. Ikke mulighed for 3 faser da der kun er 4 ledere i ledningen hvoraf de to er faser, brun og sort. Sort ledning er kogeplade, venstre op er stik til ovn, nederst højre opvask og køl og nederst venstre er fra sikringsboksen.
Stikkontakten til ovnen ser ud til at være forbundet rigtigt, men har du en dansk stikprop eller schukostik på ovnen. Schukostikket giver ikke jordforbindelse uden omformer mellem schukostik og dansk stik med jord.
Gruppeafbryderen er en automatsikring på 3x16A. Om der er tre faser i installationen kan kun afgøres ved at se gruppetavlen uden kapsling. Hvis der er tre faser i gruppen, ville jeg skifte kablet til et 5x2,5 mm2 kabel.

fase
Annonce
Schukoadapteren selvfølgelig, den havde jeg overset. Men det løser ikke problemet med den manglende fase. Det er så her jeg kender mine begrænsninger og får fat på en fagmand. Tusind tak for input.
Den manglende fase bliver du nok til at få elektriker til at se på. 

fase
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis