Gulvhøjde fra klaplag, hjælp!

Hej alle, 

Jeg overtager snart en 70'er hus med en tilbygning. Jeg ved på forhånd(stikprøve) at der er 20 cm fra klaplag til færdig gulv. 
Meeeen, tilbygningen på 30 kvm er bygget i 76 og bygget anderledes.Det er bygget som en "pejsestue" og har klinker.
Udfordringen er, at jeg vil bygge gulvvarme uden at bryde klaplag(har ikke pengene og tiden til det) og her vil jeg sikre mig, at der også er 20 cm jeg kan gøre godt med i tilbygningen. Jeg vedhæfter billeder af tegning af huset og tilbygningen og selvfølgelig, på forhånd tak!

​Som jeg forstår det, er der kun 12 cm fra ​klaplag i tilbygningen....

Billede 1(venstre) er primær hus på 114 og Billede 2(højre) er tilbygget pejsestue på 30 kvm.
9 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Har været i akkurat det samme, det kunne ikke lade sig gøre uden opbrydning i tilbygningen. Den gamle gulvvarme under klinkerne var isoleret med hele 3 cm blød flamingo og udført med sort rør direkte mod beton, det var kun et spørgsmål om tid før det havde svigtet.

Valgte at grave ud, 150mm super-eps, flydebeton i samme niveau som eksisterende klaplag. Dermed kunne konstruktionen laves ens med resten af huset 

/BOFH 

Giv mig min kop kaffe og et serverrum!

BOFH skrev den 14-10-2024 07:50:57

Har været i akkurat det samme, det kunne ikke lade sig gøre uden opbrydning i tilbygningen. Den gamle gulvvarme under klinkerne var isoleret med hele 3 cm blød flamingo og udført med sort rør direkte mod beton, det var kun et spørgsmål om tid før det havde svigtet.

Valgte at grave ud, 150mm super-eps, flydebeton i samme niveau som eksisterende klaplag. Dermed kunne konstruktionen laves ens med resten af huset 

/BOFH 

Tusind tak for svaret. Som jeg forstår det, var det kun i tilbygningen, at du brød klaplaget korrekt? :) 

Der er ikke klaplag længere nede i tilbygning.
Der står 8 cm beton - 50 mm isolering og derefter kapilær brydende lag (singels / grus) 
Du skal helt afgjort vente til du har penge/tid. Det er hul i hovedet / pengepungen at lave gulvvarme uden den korrekte isolering. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
Falcken skrev den 19-10-2024 22:30:52

Tusind tak for svaret. Som jeg forstår det, var det kun i tilbygningen, at du brød klaplaget korrekt? :) 

Korrekt, kun i tilbygning. Det ville ikke have været rentabelt at gøre det i resten af huset hvor det var en kombination af lecagulv i gang/stue/køkken og strøgulv i værelser. Dvs ca 20-22 cm højde til færdig gulv på et meget skævt klaplag. Afrettede med flydespartel og endte med plads til 175mm mx250.

Men elmand har jo ret i at jvf tegning så er der i dit hus kun 2x2" opklodsning i friplads at gøre godt med ovenpå betonlaget?

​/BOFH 

Giv mig min kop kaffe og et serverrum!

BOFH skrev den 19-10-2024 23:38:20

Falcken skrev den 19-10-2024 22:30:52

Korrekt, kun i tilbygning. Det ville ikke have været rentabelt at gøre det i resten af huset hvor det var en kombination af lecagulv i gang/stue/køkken og strøgulv i værelser. Dvs ca 20-22 cm højde til færdig gulv på et meget skævt klaplag. Afrettede med flydespartel og endte med plads til 175mm mx250.

Men elmand har jo ret i at jvf tegning så er der i dit hus kun 2x2" opklodsning i friplads at gøre godt med ovenpå betonlaget?

/BOFH 

Tegning er en ting, virkelighed er en anden. 😀 Har fjernet noget af gulvet og har heldigvis 20cm at gøre godt med i huset. Muligvis 12 cm i tilbygningen.

Jeg skal lave en boreprøve også må jeg tage den derfra.

Hvis der er 12 cm som min antagelse, Bryder jeg ikke tilbygningens klaplag, da der allerede er isoleret med 50mm. Ellers skal jeg igang med den store beton støbning, som kræver jo 28 dage til hærdning og det kan jeg slet ikke vente på.

Krydser fingre fra nu.
Annonce
Hvis du alligevel laver let gulvvarme, skal der ikke nogen betonstøbning i gang. Du kan bruge EPS plader med stor bæreevne ( S 250) og så lave flydende gulv. 

ev elmand skrev den 20-10-2024 12:02:52

Hvis du alligevel laver let gulvvarme, skal der ikke nogen betonstøbning i gang. Du kan bruge EPS plader med stor bæreevne ( S 250) og så lave flydende gulv. 

Jeg tænkte på, at støbe et slidlag på 50mm. Enten fiberbeton eller flydespartel. Det har en hurtig tørreevne og det kan jeg godt få til at gå op. 

Hvis jeg skulle støbe ny terrændæk, ville jeg blive nødt til at vente 28 dage til hærdning. Synes det løber hurtigt op i beløb, hvis jeg skal lave let gulvvarme og har ikke kvalifikationerne til det. Med beton kræver det bare clips på isolering og støbe ovenpå. Det er ligetil.

Der er ikke forskel på hærde tiden for fiberbeton og almindelig beton. 
Men et er naturligvis dit valg.  

ev elmand skrev den 20-10-2024 16:22:47

Der er ikke forskel på hærde tiden for fiberbeton og almindelig beton. 
Men et er naturligvis dit valg.  

Nå, er der noget du anbefaler jeg kan støbe som hærder hurtigere? Det er trods alt kun 5 cm.

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Nyhed! Spartelmasse godkendt til Fermacell fra Flügger.
Få 25% rabat på spartelmasse med vores rabatkode hos Flügger.dk Koden er: LDS     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Sponsor på LDS

Flügger

Find alt til boligforvandlingen, når det kommer til maling og malerrelaterede produkter, på Flügger.dk. Få 25% rabat med koden: LDS

Se mere

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis

Se også