Gammel stophane utæt - kan det fixes?

Hejsa

Jeg har en gammel stophane som er begyndt at dryppe, efter jeg havde slukket for vandet.

Det drypper ud der hvor pinden går ind, og ikke der hvor der er gevind.

Er det muligt at skifte en pakning eller købe en ny “et-eller-andet”, som kan gøre den bliver tæt?

Jo mindre ventilen er åben, desto mere drypper den - men selv ved helt åben, så drypper den.

Jeg har prøvet at “motioner” den, ved at åbne/lukke hanen nogle gange gange… det synes jeg desværre kun det blev værre af.

Jeg vil nødig ud i at skulle skifte det hele - så kan man fixe den nuværende ville det være at fortrække.

Har nogen måske et godt fif?

5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Prøv at spænde den lille 6-kantede omløber lige ved din røde pil. Hjælper det ikke skal du have fundet din jordstophane da du ikke kan skifte noget på stophanen uden der er lukke for vandet inden.
Din installation er i øvrigt så gammel at jeg tvivler på du bare lige kan finde reservedele, så det er lettere at skifte ventilen.

Selvbygger med stort S. 
Superdiy skrev den 13-10-2024 19:29:18

Prøv at spænde den lille 6-kantede omløber lige ved din røde pil. Hjælper det ikke skal du have fundet din jordstophane da du ikke kan skifte noget på stophanen uden der er lukke for vandet inden.
Din installation er i øvrigt så gammel at jeg tvivler på du bare lige kan finde reservedele, så det er lettere at skifte ventilen.

Tak for input. Jeg kan prøve at spænde omløberen, og se om det hjælper.

Jeg har fundet min jordstophane, så kan godt få lukket helt for vandet heldigvis.

Men det er mere omfattende at få skiftet hele ventilen, da den sidder dumt i et skab, hvis man kunne nøjes med at skifte en o-ring eller ligende.

Under den omløber, som Superdiy nævner, sidder en pakning, der på den tid normalt var lavet af det, man betegnede 'grafitsnor'. Grafitsnor er almindeligt sejlgarn, der er gnedet ind i pulveriseret grafit. Hvis du skruer omløberen helt ud kan du med en nål rense så godt som muligt i det rør hvorigennem akslen går. Derefter gnider du sejlgarnet godt ind i grafitpulver og lægger to til fire omgange (afhængigt af snorens tykkelse) af dennne snor rundt om akslen og skubber den ned ved at spænde omløberen.
I min ungdom købte men grafitsnor hos isenkræmmeren, men jeg er overbevist om at man selv må fremstille den i dag.
efry skrev den 13-10-2024 21:05:44

Under den omløber, som Superdiy nævner, sidder en pakning, der på den tid normalt var lavet af det, man betegnede 'grafitsnor'. Grafitsnor er almindeligt sejlgarn, der er gnedet ind i pulveriseret grafit. Hvis du skruer omløberen helt ud kan du med en nål rense så godt som muligt i det rør hvorigennem akslen går. Derefter gnider du sejlgarnet godt ind i grafitpulver og lægger to til fire omgange (afhængigt af snorens tykkelse) af dennne snor rundt om akslen og skubber den ned ved at spænde omløberen.
I min ungdom købte men grafitsnor hos isenkræmmeren, men jeg er overbevist om at man selv må fremstille den i dag.

Mange tak for input efry - det prøver jeg hvis den ikke holder tæt nu.

Superdiy skrev den 13-10-2024 19:29:18

Det ser ud til, at det hjalp at spænde omløberen lidt    

Den er blevet en del strammere at åbne/lukke, men det gør intet. Den her været drypfri de sidste 24 timer, så satser på det holder.

Mange tak for hjælpen.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis