Rockfon og ventilationsrør

Hej LDS,
Jeg er ved at opsætte Rockfon-plader i nogle rum med ventilation. Hvordan forlænger jeg ventilationsrøret, så hætten kan sidde oven på de 2 cm Rockfon-plader?
4 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Der er du nødt til at afmontere hele ventilen, og montere et længere rør over ventilen. Måske kan den nuværende forbindelse godt trækkes 1 cm. i begge ender.
Det er ikke sikkert at det bliver en let opgave, hvis du ikke kan komme til rørene oppe “på lofter”. Normalt samles ventilationsrør med selvborende skruer eller popnitter med 2-3 stk. ved hver samling i den dimension. Kan du komme til på loftet, så adskil samlingen øverst. Så kan ventil og rør trækkes ned i “stuen”.

Søren O
Lige over 10 tallet på din "tommestok" ses noget som ligner en popnitte. Det er den der skal bores ud, og det kan lade sig gøre oppe på loftet.
Man kan få en ventilramme med lang hals. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
Tak for jeres svar. Det bliver svært at komme til fra loftet, så det ville være bedst, hvis jeg kunne gøre det nedefra.

Jeg kan godt skrue de to skruer ud, der sidder nederst i ventilrammen. Kan jeg så afmontere selve ventilrammen og montere en ny med en længde på 70 mm (den nuværende er 50 mm)? For eksempel denne:

https://billigventilation.dk/vare/lindab-lang-ventilramme-oe100-oe200-vrgm

Ja det vil jeg tro du kan. Rørene bør være fastgjort på loftet  så de ikke giver sig opad. Ellers må du stikke en hånd op i T eller bøjning og holde det hele nede medens du skubber den nye ramme på. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis