For lavt vandtryk

I mit gamle hus fra 1932 har vi et meget lavt vandtryk. Det er næsten ikke engang nok til at drive en havevander rundt(!)

Rørene ser ud til at være dimensioneret rigtigt (1/2"), og selv på den udvendige vandhane, som sidder mindre end 10 meter fra hovedhanen og uden flaskehalse imellem, er der et meget lavt tryk.

Er det normalt i et så gammelt hus, og hvad kan jeg gøre for at hæve trykket?

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
3 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hej

Dine rør er sandsynligvis kalket til. Generelt er der ret meget kalk i vandet i Danmark og nogle steder er der rigtigt meget.
Hvor bor du?
Du kan få en vvs'er til at udsyre rørene, men efter 70 år tror jeg ikke der er meget andet at gøre end at skifte rørene. Det er desværre ikke noget du må gøre selv. Hvis du gør det alligevel og noget går galt - vil din forsikring ikke betale.
Jeg har selv lige skifter en del af min vand installation. Rør i 3/4" fra 1998 var allerede godt sat til. Det er trods alt kun 4 år. Hos dig er der gået 30 år med 1/2".
Der var for kort siden et lignende spørgsmål, hvor jeg aldrig hørte hvordan det gik. Jeg håber du vil lade dine erfaringer tilkomme gruppen

Hilden Per

Med venlig hilsen
Per M. Friis

Jeg vil forsøge at kontakte en blikkenslager for at høre hvad jeg skal gøre. Intil da, et lille tillægsspørgsmål: Jeg har hørt om nogle magnetdimser som sættes på rørene og som forhindrer at man får problemer med kalk i vandet. Dimsen skulle efter sigende også kunne fjerne eksisterende kalk fra rørene. Er det ren hokus-pokus, eller er der noget om snakken?
Det har i flere omgange været diskussioner i denne gruppe om disse såkaldte kalkspalterer. Jeg hører absolut til skeptikerne, men har dog fra flere sider hørt, at de giver en virkning. Jeg har dog aldrig set noget dokumenteret.
En ting er jer dog helt sikker på. Den fjerner ikke det eksisterende kalk.

Hilsen Per


Med venlig hilsen
Per M. Friis

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis