Hvor køber man hårdt træ?

Jeg er nyopstartet med at bygge møbler mm i træ. Som hobby. Nogen der kan fortælle mig hvor man køber træ, der er lidt ud over det sædvanlige fyrretræ og terrassebrædder man finder i tømmerhandler/byggemarkeder? Altså f.eks eg, kirsebær, valnød, teak og den slags.

Jeg bor i nærheden af Århus, så hvis nogen kender et sted i nærheden, ville det være fedt.
11 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
På et savværk eller en specialtrælast. Jeg er desværre ikke kendt i midtjylland, men havde det været midtsjælland så savværket i Hvalsø, eller Haslev trælast.
Husk det skal være ovntørret med mindre det er havemøbler du vil bygge.

Selvbygger med stort S. 
Jeg kan anbefale linaa  træ Link de har et meget stort udvalg i mange træsorter i alle størrelser 
Tak for budene - jeg er mest ude efter et sted hvor man kan afhente selv.
mfrost skrev den 12-10-2024 21:45:11

Jeg kan anbefale linaa  træ Link de har et meget stort udvalg i mange træsorter i alle størrelser 

De har så vidt jeg kan se ikke noget der er længere end 1,2m. Hvad bruger man sådan nogle småstumper til? 

Selvbygger med stort S. 
Annonce
Velkommen til.
Det er faktisk rigtig svært at finde ædeltræ i danmark.
Det bedste bud er at finde savværker der har danske trævarer på lager. Men husk på at det træ (bortset fra eg) du efterspørger skal jo importeres, så du finder nok ikke ret mange savværker der vil købe en skibsladning amerikansk valnød hjem fordi du skal bruge 2 planker 
De fleste savværker kun "nyt" dansk træ, så du kommer til at købe vådt træ, der så skal pindes op og hjemme tørres til 6% inden det kan bruges.

Frøslev træ har mange træsorter på lager, men de handler desværre ikke med private, så du skal have fat i en snedker der er villig til at købe for dig og så skal du sikkert købe større mængder for at det kan svare sig.

Jeg ved ikke om du kender denne side, men det er vist en af de eneste der sælger andet end dansk træ...
Klik her  

Det var nemmere hvis vi boede i USA. De har alskens lækkert træ og har mange der lever af at skære, tørre og sælge det.

Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...
Hmm de plejer at have længere stykker prøv at give dem et kald eller kig på hvalsø savværk de har mamge former for lange planker stolper og lign specielt til møbler/borde.. og tilbehør dertil
Hvalsø savværk​​​
Jeg har købt lidt forskelligt de senere år hos dem her.
Det skyldes bl.a. at man kan se og vælge i butikken, og ikke mindst at de kun bor 7-8 km herfra.

Alle besparelser omregnes til fl. rødvin👍
Prøv Ny Fillerup savværk ved Odder, det er da tæt på og de har en del produkter

Ny Fillerup Savværk, Odder | - Dansk træ til hus og have (nyfillerupsavvaerk.dk)

Prøv en døre- og vinduesfabrik der også producere i fx. eg og sipo mahogni m.m. De har ofte nogle gode rest længder til at fylde op på råvarelageret. Eksempelvis JH-Trio Vinduer Og Døre A/S i Sattrup ved Østbirk.
Der er yderligere 1 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Sponsor på LDS

Flügger

Find alt til boligforvandlingen, når det kommer til maling og malerrelaterede produkter, på Flügger.dk. Få 25% rabat med koden: LDS

Se mere

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis

Se også