Kan en radiator med vægbeslag laves om til gulvbeslag

.Har stuevinduer med træbeklædning under, som jeg gerne vil have udskiftet til gulv til loft vinduer. Men der er en radiator, hvor vægbeslagene er sat fast på indersiden af træbeklædningen under de gl. vinduer. Der er vel ikke nogen mulighed for at beholde den gl. radiator?
11 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Typisk vil den eksisterende radiator være for høj, og dække en stor del af det nye vindue. Derfor vil en konvektionsradiator normalt passe bedre til den nye “indretning”.
Du kan f.eks. lave et par bæringer (stativ) af et par stykker firkantede rør og et gulvbeslag, og hænge radiatoren op. 

Søren O
Ved godt, at en konvektor radiator ville være optimalt, men for at holde udgifterne nede, ville jeg gerne bibeholde den gl. radiator. Det du skriver med de bæringer, det er i forhold til at bibeholde den gl., ikk?
Kan en smed lave dem, tænker du?
Hvor høj er radiatoren ?
Man kan jo sagtens lave et beslag så den står på gulvet, men den skal jo også sikres så den ikke kan vælte og dermed skade rørene.

Kan den måske sikres ved at skrue den fast til de lodrette vindus rammer??

Men du kunne jo også finde en brugt konvektor radiator, på markedsplace, eller som her på dba         LINk

Vi prøver igen, i morgen --
Tak for svar. Fra gulv af er radiatoren 58,5 cm.

Hvis du ikke vil udskifte radiatoren, giver det jo ikke rigtig nogen mening med et vindue i fuld højde, da radiatoren jo dækker hele det nederste område.

Vi prøver igen, i morgen --
Annonce
Har måske ikke lige midlerne til at få radiatoren med i denne ombæring.
Det er 2 vinduer, der sidder op af hinanden - tror du, at man ville kunne fastgøre et beslag til at holde radiatoren, i karmene mell. vinduerne (det er godt nok træ/alu vinduer jeg har kig på - men der kan vel godt bores igennem det også?)?
Nu er det vel ikke en gymnastiksal radiatoren sidder i, så det er vel begrænset hvor stor mekanisk belastning radiatoren skal kunne modstå. Jeg vil mene at et par beslag med en ca. 20x20 cm. fodplade nok skal holde din radiator, hvor så radiatormidte skal være midt over fodpladen. Så 2 eller 3 stk. 5 mm. skruer i for- og bagsiden af fodpladen.

Søren O
Tak for svar, Søren.
Dit forslag lyder interessant.
Skal radiatoren frakobles rørene, når man sætter de fodplader på?
Hvis rørene sidder helt fast i gulvet bliver det nok nødvendigt, men tit kan de godt rykkes en cm. op og ned. Kan de det, et det ikke nødvendigt.
Mens du brækker muren ned, kan du evt. klodse radiatoren op. så den kan frigøres fra væggen. Jeg ville dog helt sikkert fjerne radiatoren og afproppe rørene når muren skal fjernes. Det er meget lettere at udføre arbejdet når der er ordentligt plads.

Søren O
Til Søren. Lige for god ordens skyld, så er det ikke en mur, men gulv til loft vinduespartier, bare med vandrette brædder (set udefra) under glaspartiet og med en el. anden beklædning indvendig
Der er yderligere 1 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis