Udskiftning af gammel gulv varme ventil

Har denne gamle ventil, plast dreje hovedet eller hvad det hedder. Den med tallene på er knækket af. Men selve ventilen er utæt i ''spindlen'' altså helt deroppe hvor den drejer.
Kan man udskifte ''indmaden'' og sætte en ny dreje dims på.? Og hvor kan den i så fald købes.

Jeg er ikke interesseret i at udskifte hele ventilen da denne er støbt ned i gulvet af tidligere ejer 

Hvad der ikke er set, er aldrig sket!.
9 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Dit billede viser en almindelig ventil uden termostat. Måske kan du være heldig at finde en magen til og bruge den som reservedel ved at skrue den del med sekskanten af. 
Hvis man kikker på billedet, kan der anes noget, der ligner en omløber af en slags. Hvis du kan skille røret med ventilen der, kan du måske få ventilen op og skiftet med en termostatventil. Jeg er ikke sikker på, at du kan få en ventil magen til den viste.

fase
Det er rigtig der er en omløber i den ene ende men ikke i den anden. Så skal hele ventilen op skal der bankes ud i gulvet . 🤷‍♂️

Men Har søgt på spindel ventiler og fundet noget der ligner, men aner intet om hvad der er det rigtige at købe. 

Det håber jeg få lidt hjælp til... 

En løsning er selvfølgelig bare at skrue den af, men så ryger alt trykket på varmesystemet. Jeg har central varme via gasfyr. Men hvis det er en del der skal købes online ville jeg helst have delen inden jeg skiller af 

Er der ikke en eller flere VVS'ere i din nærhed, som måske kunne tænkes at have en ventil magen til din på lager, som du kan købe? Du kan sikkert ikke finde en på nettet, fordi den er for gammel.
Der skal ikke nødvendigvis bankes ud i gulvet. Du kan måske nøjes med at fjerne den del, der omslutter rør og ventil, og få mulighed for at få ventilen ud ved at løsne den omløber, der er lige efter ventilen. Det gør du ved at løsne den omløber, der er til venstre i billedet og bevæge ventilen sideværts medens du holder omløberen til højre fast. Du har selvfølgelig taget trykket af anlægget først.
Kunne du ikke vise et billede af det du har fundet? Det er svært at sige noget om det kan bruges uden at vide, hvad det drejer sig om. Et større billede af installationen ville også være fint. Måske kan den nuværende ventil proppes af, så der kan monteres en anden, som er tilgængelig.
Hvad mener du med, at hvis du skruer den af så ryger trykket på varmesystemet. Du skal under alle omstændigheder have taget trykket af anlægget for at lave noget på det. 

fase
Du kunne med forsigtighed prøve at spænde den 6 kantede omløber, så kunne du være heldig at ventilen blev tæt.
(Pak evt. ventilen ind i en klud, og gennemvæd med afkalker, inden du prøver at stramme omløberen)

Hvis du sætter et billede ind af selv plast håndtaget, kunne det være nogle genkende fabrikatet..

Vi prøver igen, i morgen --
Det vil jeg prøve men den er utæt lige der 2 mm over hvor din pil er. Altså i den del der drejer rundt 

Annonce
Soenderskov skrev den 12-10-2024 15:54:33

Det vil jeg prøve men den er utæt lige der 2 mm over hvor din pil er. Altså i den del der drejer rundt 

Ja netop, hvis du kan stramme omløberen, kan du være heldig at presse pakningen lidt så den bliver tæt.

Jeg tror ikke omløberen kan strammes, så den bliver tæt. Tag trykket af systemet og skru ventilen fra hinanden og reparer den.

fase
S. Fabrin skrev den 12-10-2024 16:00:02

Jeg tror ikke omløberen kan strammes, så den bliver tæt. Tag trykket af systemet og skru ventilen fra hinanden og reparer den.

Nej chancerne er nok ikke så store, men det er jo et nem tiltag..

Ja jeg må få taget trykket af og se hvad det er for noget 😊 men tak for jeres gode bud / løsninger 

Ved at ventilen har ikke været brugt siden 2001 (oplysninger fra tidligere ejer)  og hvor gammel den er derudover aner jeg ikke 

Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis