Erfaringer med murstensfjerner til vinkelsliber?

Er der nogen, der ved om murstensfjernere som denne kan anbefales?

https://www.murergrej.dk/murervaerktoej/murstens-fjerner.html?srsltid=AfmBOorIOxMCk9WcbNzIqhpFqIC-2UEUcNF11LZsxSuf3WDk6DaK8U1_

Jeg har omkring 15 frostsprængte mursten, jeg skal skifte i en læmur. Jeg har skiftet 4 og det tog mig evigheder at få dem ud. Mørtlen er meget stærk/hård.

11 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Kender ikke produktet, men synes umiddelbart prisen er høj, set i forhold til hvor få sten, der forventes at kunne løsnes med den.
Har selv brugt en mejselhammer, som på nedenstående link

Link til mejselhammer

men kræver selvfølgelig en kompressor, og ved jo ikke om det vil fungere ved dig.
Bruger et Ø8 x 200 mm diamantbor på almindelig slagboremaskine.
Borer en række huller, for så at fjerne mellemrummene ved at holde/trække bor/boremaskine +- sideværts.
I heldigst fald tager det 2-3 minutter for at fjerne en murstensten.
Bruger samme teknik når jeg tager murstensten ud (...) men hvis det er en hård mørtel kan det godt tage længere tid.

/BOFH 

Giv mig min kop kaffe og et serverrum!

Jeg bruger også murbor og så rode lidt rundt indtil mørtel er næsten væk i 1 af fugerne og 1 studsfuge. Det som mangler hugges ud med fladmejsel,  og så når man banker i den fuge som ikke er hugget i, løsner stenen sig. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
2-3 minutter :o

Jeg brugte nok tre kvarter per sten med samme metode: bore tætte huller og banke med mejsel. Tror også fugen er meget hård.

Jeg skal prøve det med kun at tage én fuge plus en studs og så banke.

GSH, jeg synes ikke jeg kan finde et diamantbor til mur. Kan du pege mig i retning af det, du bruger?
Annonce
Næsten ethvert Byggemarked eller tømmerhandel.
Har du søgt på Murbor

F.eks. Byggemarked_10-4 til ca 45 kr, 
Dewalt Ø8x135/200, DT6608-QZ
Så misforstod jeg dig. Jeg troede du talte om nogle særlige murbor.

Jeg bruger bor som det du peger på.
Ja det er lidt en overdrivelse at kalde murbor for diamant bor, men de går ofte under det navn. Dog er skæret "kun" af hårdmetal ( HM)

En fugefræser til vinkelsliberen ville lette arbejdet, den kan nå et godt stykke ind..

Her fra Jem og Fix, det kræver også en adapter for at kunne montere den på vinkelsliberen.
(findes også i et sæt med skærm til udsugning)

Vi prøver igen, i morgen --
Ja, jeg skal faktisk også have skiftet en del af fugerne på den pågældende mur. De visse steder godt hullede. 

Jeg må hellere få fingrene i stifterne og adapteren med det samme - så kan jeg på den måde fjerne en portion af fugerne omkring de sten, der skal skiftes og efterlade mindre til boret. Jeg prøver i første omgang uden sålen/skærmen og får et indtryk af, om det er til at holde svineriet ud.
Når fuger er hårde skal du styre din fugefræser "med hård hånd" Den vil hellere køre i stenene hvis de er blødere. Og husk at du kun må bruge den 6 timer daglig. Det vibrerer meget og kan skade dine fingre ved længere brug. EGEN ERFARING. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
Der er yderligere 1 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis