Sikkerhedsaggregat vandvarmer

Min vandvarmer kører på mit pillefyr. Vandvarmeren kalder på varme via en temperaturføler i vandvarmeren, der er forbundet til styringen på pillefyret, der så åbner en 3-vejs ventil hvis vandvarmeren kommer under setpunktet.

Jeg har lagt mærke til at min spand til opsamling fra udlæsning af sikkerhedsaggregatet under vandvarmeren bliver hurtigere og hurtigere fyldt (nu ca.15 L/døgn).

Det er ikke termostaten der måler for højt, for der løber vand i spanden hele døgnet selvom pillefyret kun kører et par timer i døgnet.

Der sidder hvad der ligner et Metro sikkerhedsaggregat under vandvarmeren af samme mærke. Se billede.

Nu til spørgsmålene:

1) Kan jeg rense sikkerhedsaggregatet for skidt der gør den ikke lukker tæt ved lavt tryk i stedet for at købe nyt?

2 Hvis jeg skal afmontere og skifte sikkerhedsaggregatet, skal jeg så bare lukke for vandet, eller kræver det også aftapning af vandet på fyret?

4 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Du skal skifte sikkerheds ventilen. Der skal komme vand ud under opvarmning, men når det er ovre, så bør der ikke komme noget vand.
Vandet på fyret skal ikke lukkes af.
Ud over at lukke for vandet så skal vandvarmer tømmes. 
Når du har lukket for vandet for hanen lige under sikkerheds ventil prøver du at åbne en varmvands hane.  Denne skulle gerne hurtig holde op med at give vand. 
Så lukker du vandet ud ved den tømme hane som ofte sidder i forbindelse med sikkerheds unit. Eller åbner sikkerheds ventil og vandet vil løbe ud, hvis der kan komme luft ind et sted.
Det kan være nødvendig at afmontere pex røret som sidder ved den røde ring. Så kan luften bedre komme ind i beholder, og tæmningen vil gå lidt hurtigere. 
Når du igen har fået det hele monteret, kan du åbne igen, og vandvarmer fyldes.
Det er fint at have en varmvands hane åben, så alt luftet kan komme ud af beholderen. . 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
Prøv som det første at dreje på det grå greb på sikkerhedsventilen, så den lukker lidt vand ud. Måske kan du få den til at lukke tæt igen. Sikkerhedsventilen skal kun dryppe mens vandet i varmtvandsbeholderen opvarmes.
Lykkes det ikke at få sikkerhedsventilen tæt, kan du nøjes med at udskifte selve sikkerhedsventilen, og ikke hele sikkerhedsaggregatet. Du kan så nøjes med at lukke afspærringsventilen i sikkerhedsventilen når du skifter sikkerhedsventilen.
Det er ikke lovligt at reducere diameteren på afgangsslangen fra sikkerhedsventilen. Diameteren skal min. svare til et 3/4” vandrør.

Søren O
Tak for jeres svar. Jeg går i krig 😀
Så blev der byttet til nyt. Det gik forholdsvist let. Nu er der 15-20 liter mindre spild af godt rent drikkevand.

Tak for hjælpen. 
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis