Solceller afregningsgruppe

Hejsa

Jeg overtog et hus med solceller sidste år, hvor jeg har overtaget at jeg ligger i afregningsgruppe 6. Som jeg læser det var det rigtig godt førhen. Hvad er fordel og ulemper ved de forskellige grupper? Har søgt på nettet men synes det er svært at overskue.
Kan man skifte gruppe?
Interessen er fordi at et selskab allerede nu tilbyder refusion på elafgiften til ejere af elbil med solceller, men kun i gruppe 1-5.

Mvh Simon
9 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Afregningsgruppe 6 eksisterer ikke mere.

Refusion på el til elbiler er lovbestemt. Det er ikke noget de enkelte firmaer bestemmer. Ønsker du at få maksimalt tilbage, skal du få det fra dit forsyningsselskab, da de også kan give dig momsen. Hvis det er det er fra et andet firma får du ikke momsen tilbage.

MEN hvis du har solceller, kan du ikke få refusion! Med solceller, kan glæde dig over gratis strøm til bilen i sommerhalvåret, hvis du kan lade i dagtimerne, men til gengæld skal du betale fuld takst med afgift om vinteren.  Med de regler der er i dag, er elbil og solceller ikke et ret godt match. Man risikerer at betale mere for strømmen til bilen i løbet af et år, end hvis man ikke havde solceller.

Tak for svar. Afregningsgruppe 6 eksisterede sidste år. Og jo firmaet Looad som udbyder strøm og ladeløsning betaler refusion til solcelle ejere pg Nrgi er også på trapperne med det. Looad tilbyder 94, et eller andet tilbage.

https://looad.dk/solceller/?utm_source=google&utm_medium=cpc&utm_content=pmax&gad_source=1&gbraid=0AAAAAoeZRmhRwOOp9KtxMNkCAfxKo3r71&gclid=CjwKCAjw9p24BhB_EiwA8ID5BmH81o4oFTtMJyHfnH69SfBeJ-L29uIUOIAzt8W_qPm6NmgLpYWYARoCbV0QAvD_BwE

Mvh Simon
Looad har tidligere fortal deres kunder at de kunne få refunderet afgift fra forbrug om natten, da det ikke ville være fra solcellerne. Men prøv her at se Skatterådets afgørelse fra juli 24.
https://info.skat.dk/data.aspx?oid=2397989

Jeg er ikke jurist, og kan ikke sige om det kan klares med en ekstra måler, eller adskillelse af laderen fra solcellerne, således alt man aldrig lader solcellestrøm.
Gruppe 6 er pt. den mest fordelagtige afregningsgruppe. Reglerne for elbiler er ikke afhængig af hvilken gruppe du tilhører. Kid evn. på Facebook der findes en gruppe for gr. 6 aftagere. Det er korrekt at det ikke er så atraktivt som tidligere, men det vil være dumt at få afregning i en anden gruppe.
Som GodeVen skriver kan du opsætte en måler seperat for din ladestander og derved få reffusion, men om det kan betale sig afhænger jo bl.a af hvor meget strøm du skal bruge til bilen

Nu kan jeg ikke rigtig finde ud af hvad forskellen på de forskellige grupper er og om man overhoved selv kan skifte, men hvis ikke forskelle er så stor og jeg så samtidig kunne få refusion så ville det da sikkert give mening. ​
Annonce
Lige en tilføjelse: Det du sparer i svarer i runde tal til 90 øre pr. kwh. så ved at lade på de billige tidspunkter ser det nu meget fornuftigt ud. 

I sommermånederne er strømmen typisk billigst omkring middag og tidlig eftermiddag. Der er prisen ofte under 0,50 kr (uden afgifter). Om vinteren er det billigst om natten, men ofte over 1 kr (uden afgifter). Så en meget grov beregning siger at gennemsnitsprisen er omkring 0,75 kr for strøm til el-bil i løbet af året.

Har man solceller og kan lade i dagtimerne vil man ikke betale for den strøm man bruger om sommeren. Altså en pris på 0 kr. Hvis man ikke kan få fritagelse for afgift om vinteren, vil prisen ofte være over 1 kr  plus 0,90 kr i afgift. Altså ofte over 1,90 kr. Så den samme grove udregning giver en gennemsnitspris på omkring 0,85 kr, hvis man har solceller. Lidt dyrere end uden solceller.

Jeg ved godt at beregningen ikke er særligt nøjagtigt, men den viser at det ikke er en fidus med solceller og el-bil, med de regler vi har nu. Så der er ikke noget at sige til at trådstarter er interesseret i at få refunderet afgiften på den han køber til sin bil. Hvis han kunne det ville gennemsnitsprisen falde til 0,45 kr.

Nu lader elbiler jo for det meste med mere end solceller trækker ned. I vores tilfælde kan anlægget give max 6kwh men det er kun under optimale forhold. Vores nuværende bil lader vi med 22kw. Så det er ikke meget vi får gratis alligevel. Og jeg nægter simpelthen at sætte effekten ned for det er gratis hvor jeg så lader i 24 timer istedet😂
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis