Dampspærre i lysning og isolering

1) dampspærre rundt om døråbninger. Er det korrekt udført hvis jeg får den ind bag dørkarmen, hæfter den der og lukker med en akrylfuge?

2) overgang mellem dampspærre og galvmur. Jeg har klistret den fast til gavlens murstensvæg (i loft og over døren som sidder mod gavl). Jeg er i tvivl om der skal gøres andet? Lukker den til med akrylfuge mod dørkarm.

3) lysning til tagvindue. Tror ikke jeg når at installere tagvinduet før vinteren. Der er ikke hul endnu (men gjort klart nedefra). For at undgå kondens, er 100 mm isolering over dampspærren nok?

6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
1+2) se billede, samme koncept ved mursten. Acrylfuge binder ikke ordentligt på pe-folie så der skal du vælge en anden fugemasse eller bruge en dampbremse/hygrodiod i stedet. 

3) Lysninger er svært, der er masser af tråde med kondensproblemer ved ovenlys så 100mm og 100% tæthed er minimum. Jeg ville købe en af de færdiglavede bbx-kraver.

/BOFH 

Giv mig min kop kaffe og et serverrum!

BOFH skrev den 08-10-2024 11:16:33

1+2) se billede, samme koncept ved mursten. Acrylfuge binder ikke ordentligt på pe-folie så der skal du vælge en anden fugemasse eller bruge en dampbremse/hygrodiod i stedet.

3) Lysninger er svært, der er masser af tråde med kondensproblemer ved ovenlys så 100mm og 100% tæthed er minimum. Jeg ville købe en af de færdiglavede bbx-kraver.

/BOFH 

Tak. 

1/2) så folie lim først. Jeg må finde en anden fugemasse til at afslutte med så.

3) super. har krave. Midlertidigt smider jeg 100mm op med en normal dampspærre nederste (plant ved loft). Så kan jeg fokusere på at blive færdig med alt det andet istedet for. 
Et tip baseret på bitter erfaring - tror bedste chance for at få det tæt er at fastgøre en strimmel mod karmtræ inden man sætter elementet ind i hullet, og så fastgøre mod mur bagefter.

/BOFH 

BOFH skrev den 08-10-2024 15:21:37

Et tip baseret på bitter erfaring - tror bedste chance for at få det tæt er at fastgøre en strimmel mod karmtræ inden man sætter elementet ind i hullet, og så fastgøre mod mur bagefter.

/BOFH 

Oh shoot, døren sidder allerede i 😱🥹

Men enig her på bagkant. Havde været meget meget enklere 
Min løsning var at lægge en tynd stribe pu-skum i mellemrummet (ikke den billige slags der udvider sig for evigt) men jeg havde også begået den fejl at skære dampspærren for kort så det kunne ikke nå ordentligt når der skulle være plads til bagstop+fuge, var især problematisk i toppen af lysningen samt hjørner som jeg husker det.

/BOFH 

BOFH skrev den 09-10-2024 10:29:54

Min løsning var at lægge en tynd stribe pu-skum i mellemrummet (ikke den billige slags der udvider sig for evigt) men jeg havde også begået den fejl at skære dampspærren for kort så det kunne ikke nå ordentligt når der skulle være plads til bagstop+fuge, var især problematisk i toppen af lysningen samt hjørner som jeg husker det.

/BOFH

Smart. Den ide kopierer jeg i efterårsferien. 

Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis