Erfaringer med sneslynger?

Hej kloge folk 🙂 

Jeg er bosat langt ude pÄ landet, og har derfor 800 meter markvej til civilisationen.

Jeg har pt en sĂžd nabo i traktor med frontlĂŠsser, som redder mig de vinterdage, hvor der kommer meget sne.

Dog gad jeg godt at vi "selvhjulpen", hvorfor tanken ledte mig hen pÄ anskaffelse af en sneslynge i god kvalitet. (I kraftig sne, er det oftest kun en del af vejen som fyger til, hvorfor det sjÊldent er nÞdvendigt at rydde alle 800 meter)

Hvad er folks erfaringer med sneslynger?

Jeg kunne ogsÄ kÞbe en traktor med frontlÊsser, men jeg synes de bliver for dyre, hvis jeg ikke skal have et lig, som jeg aldrig ved om starter + den vil krÊve at jeg fik bygget noget opbevaring til traktoren)

PĂ„ forhĂ„nd tak 🙂
9 svar
 FÞlg trÄden
Annonce
Annonce
Annonce
Op til 800  meter er langt at gĂ„ efter en sneslynge, men ellers et bud HER. KrĂŠver sĂ„ nok at der jĂŠvnligt ryddes, for at den kan klare det. 
Personligt ville jeg gÄ efter en gl. traktor med bagskuffe eller drejebart dozer blad, - selv uden garage - lÊg en presenning over i stedet, og forvarm motoren. ( elektrisk eller dieselvarmer ) Til en voksen ATV fÄs ogsÄ fornuftigt udstyr, men en langt dyre lÞsning der alligevel ikke rigtig klarer det store.
PĂ„ mit fĂždehjem, havde vi en hjemmelavet sneplov i trĂŠ, liftmonteret pĂ„ en lille Ford Dexta D - den var nu mest egnet til lettere rydning.  helst inden der blev kĂžrt for meget i sneen.

Det er sjÊldent at der falder sne nok til at en sneslynge giver mening. De nederste 3-5 cm bliver ikke fjernet, og slet ikke pÄ en ujÊvn markvej.
Sikkert billigere at forĂŠre naboen en kĂŠmpe julekurv en gang imellem. Det tager ham minutter men sparer dig tusinder. 
Tak for alle jeres svar! 🙂

Jeg fornemmer, at jeg skal holde mig gode venner med naboen, og droppe sneslyngen. 😃
Det er meget med 800 meter til en sneslynge.
De fleste af de billigere sneslynger, Kinesere og mange af de billigere i anerkendte mÊrker, har et elendigt gearsystem til fremdriften. Det bestÄr af en gummigelagt rulle, der flyttes hen over en metalskive, den type har ofte 6 frem og 2 bak gear. Den type vil ikke vÊre velegnet, til brug i lÊngere tid af gangen, da gummirullen bliver varm, og slides hurtig op.

Jeg har en Honda den har hydraulisk fremdrift, den virker utrolig godt.
Har ogsÄ en Candaiana (nu hedder de Stiga) den har det system med gummirullen, det har der vÊret mange problemer med.

Som jeg husker er det kun Honda og Husqvarna, der laver maskiner med hy. fremdrift, og kun i de store modeller.

Du skal ogsÄ have en i en rimelig bredde 70-80 cm, men desvÊrre er prisen ret hÞj 25-30000 kr., sÄ en rimelig traktor er nok en billigere lÞsning, og mere behagelig, og kan jo bruges til andre ting ogsÄ.

Eks denne her fra Husqvarne, ofte kan sneslynger findes billiger, som overgemte modeller, da der gÄ en del Är mellem der falder sÄ meget sne, at efterspÞrgslen er der. LINK

Systemet med gummirullen ser sĂ„dan her ud, bakgearet virker ved at gummiskiven flyttes over pĂ„ den anden side af mider center.  Systemet kaldes ofte for, disk drive

Vi prĂžver igen, i morgen --
Annonce

Har haft en lille “skubbe” model, som jeg troligt skiftede oile pĂ„ hvert Ă„r, startede op, og efter sĂŠsonen (hvor den sjĂŠldent blev brugt), sĂ„ skulle jeg tĂžmme kaburator for benzin sĂ„ der ikke kom snavs og belĂŠgninger, sĂ„ den kunne starte igen nĂŠste Ă„r osv.

Da jeg solgte den sidste Är, havde den vÊret brugt max. 3. gange siden 2015.

Og den ene gang kom jeg for sent i gang, da sneen var tÞet og blevet tung (jeg ville ikke gÄr ud om aften, og sÄ blev det tÞvejr om natten).

Den kan absolut ikke bruges til tĂžsne.

Virker bedst til helt ny pulversne!

Hold dig rigtig gode venner med naboen, det er det billigste og langt det nemmeste.😁

TrÊd ikke pÄ mine ledninger :o)
Mange tak Jens og bobenontot!

Det er vĂŠrdsat!

Jeg frygter ogsÄ, at jeg vil ende i samme situation som dig bobenontot!

Jeg holder mig gode venner med naboen! 🙂
bobenontot skrev den 08-10-2024 12:09:29

Har haft en lille “skubbe” model, som jeg troligt skiftede oile pĂ„ hvert Ă„r, startede op, og efter sĂŠsonen (hvor den sjĂŠldent blev brugt), sĂ„ skulle jeg tĂžmme kaburator for benzin sĂ„ der ikke kom snavs og belĂŠgninger, sĂ„ den kunne starte igen nĂŠste Ă„r osv.

Da jeg solgte den sidste Är, havde den vÊret brugt max. 3. gange siden 2015.

Og den ene gang kom jeg for sent i gang, da sneen var tÞet og blevet tung (jeg ville ikke gÄr ud om aften, og sÄ blev det tÞvejr om natten).

Den kan absolut ikke bruges til tĂžsne.

Virker bedst til helt ny pulversne!

Hold dig rigtig gode venner med naboen, det er det billigste og langt det nemmeste.😁

En god 2 trins sneslynge kan godt hĂ„ndtere tĂžsne, ​men den kan kun smide det 1-2 meter vĂŠk..

Men den du havde var vel sÄdan en med en tromle med noget gummi ?

Vi prĂžver igen, i morgen --

Men den du havde var vel sÄdan en med en tromle med noget gummi ?

Ja, en simpel et-trins  

TrÊd ikke pÄ mine ledninger :o)
 FÞlg trÄden
Vil du vĂŠre med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og fÄ fordele

Deltag i forummet, stil spÞrgsmÄl og svar andre

Favoritmarkér spÊndende indlÊg

FÊrre reklamer, nÄr du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis